În anul 1909, „Galeria Modernă”, din cadrul Palatului Belvedere din Viena, a achiziționat pictura care urma să devină cel mai cunoscut tablou semnat de pictorul austriac Gustav Klimt.

Printre cele 24 de lucrări, care alcătuiesc cea mai mare colecție din lume de picturi ale lui Klimt, se află și „Sărutul”. Pictura pătratică (180 x 180 cm) domnește în centrul unei camere din Belvedere – Palatul de Sus, bucurându-se astfel de întreaga atenție a iubitorilor de artă. Tabloul a fost creat în anii 1907-1908 și marchează apogeul „Perioadei de aur” a pictorului, când artistul a dezvolat o nouă tehnică, prin îmbinarea foiței de aur cu ulei și vopsea.

Este greu să îți dai seama de valoarea picturii până nu o privești cu ochii tăi și tocmai de aceea am vrut neapărat să fac o oprire la Palatul Belvedere în timpul excursiei mele în Viena. Încă din exterior am fost uimită de măreția construcției, însă pereții sălilor împodobiți cu peisaje și portrete semnate de pictori precum Claude Monet și Egon Schiele m-au lăsat fără cuvinte, căci părea un vis să mă pot plimba printre picturi și să observ detaliile. Trecând dintr-o cameră în alta, am pierdut noțiunea timpului, dar în același timp eram plină de curiozitate când, la fiecare pas, încercam să ghicesc ce îmi rezervă încăperea alăturată și rămâneam surprinsă de fiecare dată când coteam. La un moment dat totul s-a estompat în jurul meu și asta pentru că aveam în față celebra pictură a lui Klimt.

Belvedere – Palatul de Sus

Realizarea picturii

Capodopera ilustrează un cuplu de îndrăgostiți îngenunchiați pe o pajiște presărată cu flori, în nuanțe de purpuriu, auriu și verde.

Prima etapă abordată de pictor a fost schițarea desenului în creion. Acesta a continuat cu realizarea fundalului brun închis și cu aura galbenă care înconjoară cele două personaje. Gustav Klimt s-a concentrat ulterior pe cuplu, pictându-le părul și dând culoare buzelor femeii. Veșmintele le-a realizat fără grabă, aplicând mai întâi un strat subțire de auriu și apoi delimitând foarte clar formele geometrice. Formele ovale, simbolul feminității, constrastează cu dreptunghiurile dispuse pe mantia bărbatului, dar împreună formează un întreg, ce în esență constituie dragostea pe care și-o poartă reciproc. Mai apoi a revenit la fundal, pe care l-a deschis folosind ocru galben, și la spiralele care înconjoară cuplul. Notele finale le constituie tușele fine ale mâinilor și expresiilor faciale, la care se adaugă împodobirea părului cu flori asemănătoare celor de pe pajiște.

Plăcuță descriptivă de lângă tablou

Detaliul

Pictorul austriac a acordat o atenție sporită mâinilor, care sunt în general considerate de artiști ca fiind cel mai greu de realizat – „Artistul a reluat iar și iar fiecare secțiune a fiecărui deget și a fiecărei unghii, până când a fost mulțumit” (Art Gallery – Viața și operele marilor protagoniști ai artei, Editura De Agostini Hellas SRL).

Misterul din jurul picturii

Criticii de artă nu au putut ajunge la o concluzie legată de posibilele modele ale lui Klimt. Unii presupun că cei doi îndrăgostiți sunt însuși pictorul alături de partenera sa Emilie Flӧge. Alții susțin că femeia este de fapt Hilde Roth, deoarece se poate observa o asemănare cu picturile „Danaë” și „Peștișorul auriu”.

Ce comunică acest tablou?

Sentimentul pe care mi l-a transmis „Sărutul” lui Klimt a fost unul de protecție. Cei doi sunt foarte apropiați, el cuprinzându-i chipul cu ambele mâini și ea parcă agățandu-se de el. Femeia își ține ochii închiși în timp ce el o sărută apăsat, fapt care mie mi-a atras atenția asupra unui aspect important legat de tema iubirii – ea nu ține cont de nimic. Cei doi se pierd unul în altul și își construiesc propriul univers intim, călduros.

Bibliografie:

Art Gallery – Viața și operele marilor protagoniști ai artei, Editura De Agostini Hellas SRL

Complete Works of Gustav Klimt, Editura Delphi Classics, 2014

belvedere.at