Stația de metrou Titan se află în cartierul cu același nume din București. Totuși aceasta stație de metrou este unică în România. Îți dai seama de acest lucru de cum cobori pe peronul de aici. Nu există nici un stâlp care să susțină tavanul curbat. Este o adevărată capodoperă în materie de inginerie și arhitectură de care, din păcate, responsabilii Metrorex nu se mai îngrijesc cum se cuvine.

Revenind la stația Titan, tot din cauza deschiderii foarte mari, bolta de deasupra peroanelor şi a liniilor de metrou a reprezentat o mare provocare pentru acea vreme. Șantierul a început în anul marelului cutremur, 1977.

Un alt aspect al acestui proiect inedit a fost tehnica folosită pentru realizarea stației, o soluţie de pionierat pentru anii ‘70 și care a fost folosită în România pentru prima oară chiar aici. Este vorba despre îngheţarea solului. Așa se face că pământul din această zonă, de sub parcul IOR, a fost transformat în permafrost timp de 90 de zile, prin injectarea de azot lichid direct în sol. În afara țării această metodă a mai fost folosită la realizarea stațiilor de metrou din alte state, dar pentru România era o adevărată premieră.

Metrou Titan
Metrou Titan

De ce a fost folosită înghețarea solului?

Din necesitate. Fiind vorba despre cartierul Balta Albă, răspunsul se găsește chiar în numele locului, pentru că terenul se afla pe locul unei foste bălți. De altfel cam toată rețeaua de metrou din Capitală este construită ținând cont că ne aflăm într-o zonă mlăștinoasă. Din acest motiv stațiile de metrou au numeroase elemente de susținere(stâlpi, grinzi etc).

Citeste si :Legenda numelor stațiilor de metrou din Capitală. Știți care este singurul peron din București aflat la suprafață?

Deci, era vorba despre un pământ mlăștinos, în care este foarte dificil să sapi tuneluri, deoarece acestea se pot surpa în orice clipă din cauza solului nisipos și mlăștinos. Prin înghețarea solului, constructorii aveau suficient timp pentru a termina tunelurile din zona respectivă. Odată ce tunelurile a fost gata, riscul de surpare, după dezghețarea solului, a dispărut datorită formei lor cilindrice. Așadar, și forma stației, cu bolta imensă, are nu doar un rol estetic, ci și unul arhitectural de susținere a construcției.

Lucrările au durat 4 ani, în luna decembrie a anului 1981 stația Titan fiind inaugurată. Un termen destul de mare pentru un șantier din perioada comunistă, dar care acum pare un adevărat record.

De când a fost dată în folosință, stația de metrou Titan nu a fost niciodată renovată sau consolidată, iar acest lucru începe să se vadă, deoarece pe bolta de deasupra peronului au început să apară fisuri mari care ar putea pune în pericol viața călătorilor și a personalului, dar și surparea acestei minuni arhitecturale.