Cu cine credeţi că m-am întâlnit zilele trecute în metrou? Ei, bine, cu nimeni altul decât cu vânătorul secui de la ING Economii!

Nu ştiţi despre ce vorbesc? Hai să vă împrospătez memoria. ING Bank a lansat un nou produs bancar de economisire. Banca este recunoscută pentru reclamele mai pline de viaţă şi campaniile de marketing ceva mai smart, dar de data asta a atins o coardă sensibilă în disputa publică din România.

De la bun început, din reclama difuzată pe TV, ne-am dat seama că vânătorul aparţine unei minorităţi naţionale. După cum vorbeşte presupunem a fi maghiar, ceea ce nu este nicio problemă. În fond aceasta este cea mai mare minoritate întâlnită în România, stat care pe alocuri este fruntaş la drepturile oferite cetăţenilor de alte etnii. Totuşi disputa din jurul autonomiei Ţinutului Secuiesc, a steagurilor arborate pe clădiriile administrative din acea regiune a României şi a altor manifestări care agită spiritele ar fi trebuit să îi ţină departe pe publicitari de a asuma o identitate unui personaj într-o reclamă difuzată în România.

Identitatea vânătorului nu este divulgată în reclama televizată, dar pe toate materialele publicitare din metrou şi nu numai, vânătorul se recomanda şi etnic:  “Întreabă orice vânător secui etc etc …” Dacă ar fi dorit să fie egali şi echidistanţi ar fi trebuit să apară şi un rom (ţigan) sau un chinez (oricum sunt tot la fel de mulţi secui declaraţi în România ca şi chinezi, poate cei din urmă chiar îi depăşesc un pic).

Nu mă înţelegeţi greşit, nu am nimic împotriva secuilor, a saşilor, a maghiarilor, a rommilor, a chinezilor sau a oricărei alte etnii, dar nu înţeleg de ce vânătorul trebuie să se recomande drept secui? Melcul italian sau bucătarul francez au poate rolul să ne determine să întelegem că un astfel de plan de economisire are logică şi în alte ţări, dar vânătorul secui ???

Una peste alta încercând să îmi răspund la întrebare am dat peste o întreagă nebunie ce se desfăşoară în Bucureşti: vânătoarea personajelor de la ING Economii (printre care şi vânătorul cu  pricina) făcute în echipe ce sunt conduse de câţiva din bloggerii consacraţi. Zeci de poze încărcate pe Facebook şi o întreagă emulaţie pentru nişte kituri de călătorie pe liniile aeriene ING:  umbrela, rucsac, cana, perna si patura de avion. Pentru cei interesaţi echipele sunt: Cristi Manafu, Andreea Ibaka, Radu Dumitru,  Cristina Bazavan şi Razvan Pascu. Campania este interesantă din punct de vedere al marketingului: interacţiune cu bloggerii şi cu publicul, feedback, treasure hunt, team work.