Topul celor mai periculoase aeroporturi din lume nu se referă la ameninţarea teroristă sau la nivelul infracţional, ci exclusiv la pistele de aterizare şi decolare, a căror construcţie şi amplasare dau de multe ori emoţii pasagerilor.

1. Princess Juliana International Airport, St. Maarten 

Este genul de aterizare la care preferi să nu te uiţi pe geam, dar parcă nici să te uiţi de la sol. Totuşi, de fiecare dată, turiştii se adună pe Maho Beach să simtă avionul trecând razant deasupra capului. Pista de aterizare este de doar 2180 m, iar piloţii întâmpină probleme de a anticipa corect înălţimea la care se află cu adevărat, din cauza valurilor, scrie interestingengineering.com.  

 Dar experţii susţin că decolarea e şi mai grea, fiindcă se realizează direct spre un munte, astfel că este una dintre cele mai abrupte din lume. An de an se rănesc turişti pe plajă, încercând să testeze suflul avionului la decolare.  

2. Aeroportul Hechi, China 

Pistele aeroportului sunt la 670 de metri altitudine, pe o platformă care a necesitat nivelarea unui vârf de munte. Pista de doar 2,25 km lungime şi 45 de metri lăţime a costat 126 milioane de euro şi se încheie cu o prăpastie de 300 de metri. Din acest motiv pot ateriza sau decola doar trei avioane pe oră.  

3. Aeroportul din Gibraltar 

Cel mai periculos aeroport din Europa este o adevărată provocare pentru piloţi. Marea e în stânga şi în dreapta pistei de aterizare de doar 1.800 de metri, care mai este străbătută şi de principalul drum naţional. Din acest motiv, doar British Airways, EasyJet şi Monarch au voie să aterizeze în Gibraltar.  

4. Toncontin International Airport, Honduras 

Pistă de aterizare de doar 1.800 de metri, înconjurat de dealuri şi vânt imprevizibil, aeroportul din Honduras nu oferă senzaţii plăcute la aterizare. Experţii în aviaţie îl consideră aeroportul cu cea mai dificilă aterizare din lume. După accidentul din 2008, când un Airbus A320 a ieşit de pe pistă şi a ucis cinci persoane, pista a fost prelungită în 2009.  

5. Barra International Airport, Scoţia 

Practic, avioanele folosesc plaja la aterizarea şi decolarea de pe insulă. Aceste manevre sunt posibile doar în anumite condiţii meteo. De multe ori aceste zone sunt inundate complet. Pe acest aeroport aterizează doar de avioane de mici dimensiuni. 

6. São Paulo-Congonhas Airport, Brazilia 

Construit în cartierele suprapopulate ale metropolei Sao Paolo, aterizarea şi decolarea reprezintă o adevărată provocare pentru piloţi. Dacă plouă, pistele se transformă în bazin şi există riscul ca aeronava să alunece de pe pistă, aşa cum s-a întâmplat la accidentul din 2007, care a dus la decesul a 186 de persoane. 

7. Madeira Airport, Portugalia 

Pista de aterizare şi decolare foarte îngustă obligă piloţii să zboare direct spre dealuri şi apoi să întoarcă brusc pentru a putea ateriza. În 1977 au murit 131 de oameni după ce o aeronavă nu s-a oprit la timp pe pistă şi a plonjat în mare.  

8. Tenzing-Hillary Airport- Lukla, Nepal 

Aeroportul din munţii Himalaya se află la 2.750 de metri şi este expus la vânt puternic şi vizibilitate redusă din cauza norilor. Decolarea este o adevărată provocare: pista de 530 de metri, cu o înclinaţie de 12%, se încheie abrupt cu o prăpastie de 600 de metri. Şi în acest caz, pot ateriza doar avioane de mici dimensiuni.  

9. Juancho E Yrausquin Airport, Insula Saba

 Cea mai mică insulă din Antilele Olandeze îşi are aeroportul pe o stâncă a vulcanului activ Scemery. Înconcurată de apă şi munte, pista are doar 400 de metri lungime. Aici pot ateriza doar avioane de tip Twin-Otter-Propeller.  

10. Reagan National Airport, Washington D.C./Arlington, SUA

Acest aeroport a intrat în top 10 dintr-un singur motiv. Nu are nicio problemă neobişnuită pista, însă Washingtonul are o zonă aeriană de aproape de 5.500 de metri interzisă din motive de securitate.

Din acest motiv, avioanele trebuie să aterizeze traversând râul Potomac. Pentru a nu intra în zona interzisă, avioanele trebuie să efectueze o curbă de 30-40 de grade pentru a ajunge la pista de aterizare. 

In top ar putea intra şi aeroportul din St. Barth cu pista sa de doar 650 de metri; pista din Courchevel din Franţa se află la 2.007 metri şi aterizarea se realizează în condiţii de zăpadă extremă; 

Wilkins Runway din Antarctica este practic tangent cu un gheţar, dar nici aterizarea pe insula artificială Chubu din Japonia nu este tocmai o plăcere. 

Fostul aeroport Mariscal Sucre din Quito-Ecuador şi fostul aeroport Kai Tak din Hong Kong au fost ambele închise pentru că erau prea periculoase. 

Aeroporul Paro din Bhutan a acordat doar unui număr de opt piloţi din lume dreptul să aterizeze aici; Matekane Air Strip, Lesotho, este situat la 2.280 de metri înălţime, iar pista de 400 de metri se încheie cu o prăpastie de 600 de metri; 

Male International Airport Maldive este plasat la doar 2 metri deasupra apei, în timp ce Aeroportul Narsarsuaq din Groenlanda te obligă să înfrunţi turbulenţele severe ale unui fiord. Nu e exclus să te trezeşti cu aisberguri pe pistă.