O gară monument cu valoare istorică ce a slujit inițial drept casă de vânătoare a împăratului Austriei, Franz Josef, va fi reabilitată de către CFR SA, lucrările incluzând înlocuirea unor pereți vechi cu plăci de gips carton.

Gara în cauză, respectiv cea din Băile Herculane, este una dintre cele mai frumoase din România. Gara a fost realizată în jurul anului 1880 de către un arhitect după modelul castelului de vânătoare a împărătesei Maria Tereza a Austria.

Gară monument pe lista Ministerului Culturii

Gara și clădirea anexă figurează pe lista monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii, alături de alte zeci de obiective din localitate.

Stația Băile Herculane este situată pe linia CF București Nord – Timișoara Nord – Jimbolia, indicativ 100, la km 405+320. Stația este amplasată pe linie cu cale simpă, electrificată, dotată cu BLA, fiind clasificată în rețea ca stație intermediară. În stația CF Băile Herculane, obiectivul „Gara, cu clădirea anexă” se află pe Lista Monumentelor Istorice 2015, Județul Caraș-Severin , nr.crt. 475, cod CS-II-m-A-11025, str. Trandafirilor 101, în apropierea punctului de confluență al râurilor Cerna și Belareca, pe DN6, 1886, după cum notează CFR SA, Regionala Timișoara în anunțul de participare publicat marți pe site-ul de licitații publice.

„În prezent, stația de cale ferată Băile Herculare nu se ridică la standardele de interoperabilitate impuse transportului feroviar de călători, prezentând o serie de carențe în ceea ce privește confortul, accesibilitatea, precum și exploatarea acesteia. Lucrările propuse au ca scop principal îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare în staţii şi furnizarea de servicii de calitate pentru călători, prin aducerea staţiilor la parametrii de funcţionare care să respecte normele de exploatare interne, internaţionale şi europene, în domeniul feroviar”.

Aceste lucrări constau în: reabilitarea clădirii principale existente monument istoric, ce presupune lucrări de consolidare recomandate de expertul tehnic, în scopul refuncționalizării și modernizării clădirii și refacerii instalațiilor aferente. Clădirea auxiliară va deveni centru de instruire a personalului CFR, iar funcțiunile actuale destinate călătorilor, vor fi mutate în clădirea de călători, ceea ce presupune executarea lucrărilor de recompartimentare, constând în demolarea unor pereți existenți de zidărie și realizarea de pereți noi din gips carton.

Nu este clar câtă atenție se va acorda respectării cerințelor estetice privitoare la valoarea istorică a monumentului. Grila de punctaj acordă valori mai mari capitolului preț al ofertei, respectiv 40 de puncte decât experților atestați de către Ministerul Culturii, capitol la care o ofertă poate primi maximum de 35 puncte. Alte 25 de puncte pot fi acordate pentru experiența deținută de managerul de proiect.

Valoarea estimativă a lucrărilor este de până la 19,3 milioane de lei, fără TVA, iar durata lucrărilor este de 26 de luni, din care nouă pentru proiectare și restul pentru execuție. Finanțarea lucrărilor urmează să fie făcută din Programul Operațional Transporturi – POT.

Depunerea ofertelor se va face până la 20 februarie, iar desemnarea câștigătorului va avea loc undeva la începutul verii (termenul limită de evaluarea a ofertelor fiind 20 mai 2024).