In Norvegia, e practic imposibil sa mergi cu masina dintr-un loc in altul fara sa traversezi un munte sau sa mergi cu feribotul. Nu e de mirare ca aici se afla si cel mai lung tunel pentru masini din lume, sapat in munte.

E o tara cu o geografie aparte; cel mai apropiat vecin poate locui la peste un kilometru, de partea cealalta a muntelui sau fiordului, relateaza Amusing Planet. De aceea, aici se afla o retea de tuneluri ce masoara peste 750 de kilometri.

In total, sunt peste 900 de sosele aflate in tunel. Peste 30 se afla chiar sub apa.

Cel mai lung dintre tunelurile prin care circula masini e Laerdal. Masurand 24,51 kilometri, acesta este cel mai lung din lume ce deserveste automobile. In Elvetia se afla cel mai lung tunel prin care circula trenurile, lung de 57 de kilometri.

Revenind la tunelul Laerdal, acesta leaga localitatile Laerdal si Aurland, dar si capitala, Oslo, de Bergen, al doilea oras ca marime din tara.

Decizia construirii tunelului s-a luat in 1992, acesta ingloband soseaua europeana E16. Principala provocare de care s-au lovit inginerii a fost gasirea unei solutii de a tine soferii alerti pe aceasta distanta. Pentru ca un drum drept ar fi fost monoton, iar soferii si-ar fi putut pierde concentrarea, drumul serpuieste usor la anumite intervale.

In plus, la fiecare sase kilometri se afla o “adancitura” ca o pestera. Aceasta poate fi admirata din mers, o rupere binevenita in peisajul monoton, sau poate oferi loc de popas soferilor. Serveste si ca loc in care masina poate fi intoarsa, in caz de nevoie, fiind si un loc in care cei care sufera de claustrofobie se pot reculege.


O atentie speciala a fost acordata luminilor. Daca in tunel sunt lumini albe, “pesterile”, locurile de popas, sunt luminate in albastru si galben, dand senzatia luminii naturale. Lumina galbena imita rasaritul.

Tunelul Laerdal, ventilat din ambele guri, este primul din lume unde aerul este tratat, dioxidul de nitrogen fiind evacuat.