Cândva pe valea Prahovei era instalată granița dintre Imperiul Austro Ungar și România. Clădirile de vamă se aflau de o parte și de alta a ei una amplasată în comuna Timiș, alta în Predeal. Azi graniţa statală a dispărut de mai bine de 100 de ani. Dar vama dintre sârguinţă şi nepăsare e mai clară ca oricând. Pe de o parte avem o clădire abandonată, cu pereți scorojiți şi geamuri sparte- așa arată acum fosta vamă românească din Predeal – pe de altă parte, la doar câţiva kilometri distanţă, dincolo de Timiş, fosta vamă austro-ungară își trăiește a doua tinerețe.

Istoria îngropată în uitare

O clădire cochetă, cu o suprafață de peste 170 de metri pătrați adăpostea cândva vama românească la granița dintre cele două state. Fosta vamă de la Predeal a fost inaugurată în 1883 de Regele Carol I. Este cea mai veche clădire administrativă de pe raza orașului Predeal, exact aceasta. Pe aceste scări, au pășit toată familia Brătienilor. Regele Carol I, Carol al II-lea, Regele Mihai, precizează Ioan Câmpan, autorul unei monografii despre orașul Predeal

Ioan Câmpan a fost, timp de 45 de ani, profesor în Predeal și a scris o amplă monografie a orașului. El povesteşte că fosta vamă de la hotarul dintre Țara Românească și Transilvania a funcționat până în 1916. După Marea Unire, a devenit club al ofițerilor. În perioada comunistă, a ajuns restaurant al Oficiului Județean de Turism Brașov. Iar după Revoluție, a fost concesionată unui investitor privat.

La cinci kilometri distanță, către Brașov, găsim fosta vamă austro-ungară, “sora” de peste fostul hotar dintre Carpaţi. A fost cumpărată de Biserica Catolică în 1917 și de atunci e lăcaș de rugăciune. Clădirea este consolidată, modernizată și îngrijită. 

Noi, cu mănuțele noastre proprii, avem grijă pentru ca să nu se dărâme și să fie întreținută, să fie… oricine vine aici, la noi, să găsească o oază de liniște, spune stareța Maica Celina

De ce a a fost atât de crudă soarta vămii româneşti? Primăria Predeal și societatea privată care deține clădirea își pasează vina.

 Prin contractul de concesiune, și-a asumat anumite lucruri, să o modernizeze, s-o redea circuitului turistic, lucru care nu s-a întâmplat. Din acest motiv, Primăria l-a acționat în judecată și sperăm, pe neîndeplinirea obligațiilor contractuale, și sperăm s-o recâștigăm, s-o redăm circuitului turistic, spun reprezentanții Primăriei Predeal

Cei care au luat în concesiune clădirea spun că nu au putut face nimic, din cauză că terenul de sub ea e al primăriei, Predealul a stat doi ani fără primar şi nu a avut cine să semneze actele. 

“Primăria Predeal a îndeplinit formalitățile de publicitate imobiliară, prin înscrierea în cartea funciară, abia în anul 2018. Prin urmare, până la acest moment, nu a existat în mod obiectiv posibilitatea obținerii unei Autorizații de Construire”, au declarat cei care au în concesiune clădirea

Din păcate atât autoritățile cât și societatea privată nu înțeleg importanța deosebită a clădirii și potențialul ei. E adevărat că acum soluțiile sunt acum pe masa instanței. Totuși cunoscând cât de greu merg aceste lucruri în procesul birocratic și juridic românesc, mai exact până la finalul procesului, fosta vamă românească rămâne o ruină la drumul mare, în calea tuturor celor care trec prin Predeal.