Cândva, gara Canfranc era cunoscut sub numele de „Titanicul munților”, dar a căzut în paragină din cauza unui incendiu, a deraierii și a războiului. Acum, nefericita gară de la Canfranc va avea o nouă viață ca hotel de cinci stele, la 51 de ani de la închiderea legăturii feroviare internaționale din Pirinei, scrie The Guardian.

Povestea gării din Canfranc, un sat aflat la mai mult de 1.000 de metri deasupra nivelului mării, la frontiera franco-spaniolă, este una marcată de ambiție și eșec, de incompetență și corupție, de intrigi, contrabandă și un secol de ghinion.

Spania a vrut să arate că este capabilă să construiască ceva la scara marilor „catedrale feroviare” din Europa, spune Alfonso Marco, autorul cărții El Canfranc, historia de un tren de leyenda (Canfranc, povestea unui tren legendar).

Marco, care este a treia generație de feroviari din familia sa, s-a născut în stația Canfranc, unde tatăl său lucra și locuia. Stația a fost concepută în 1853, dar nu a fost finalizată până în 1928.

La ceremonia de deschidere a liniei, regele spaniol Alfonso al XIII-lea a spus cu înverșunare: „Pirineii nu mai există”. Cu toate acestea, munții au fost doar unul dintre obstacole.

Există multe mituri și legende în jurul stației, cum ar fi faptul că a schimbat cursul celui de-al doilea război mondial. Nu a făcut-o, dar cu siguranță a jucat un rol. După ce naziștii au ocupat Franța, regimul dictatorului Franco din Spania a folosit Canfranc pentru a schimba wolframul, vital în producția de tancuri, cu aur nazist, inclusiv un singur transport de 86 de tone.

Franco dorea să mențină relații bune cu Marea Britanie și SUA, dar nu avea de gând să refuze oportunitatea comerțului profitabil cu Germania nazistă.

„Ca punct de trecere internațional, Canfranc a fost mai discret și mult mai puțin vizibil decât alte rute”, spune Marco.

Stația a fost folosită de spioni din toate părțile și se spune că numeroși evrei au scăpat de persecuții în Vichy, Franța prin Canfranc

„Există un bob de adevăr în toate aceste povești, dar au transformat-o în ceva total exagerat”, spune Marco. „De exemplu, este adevărat că evreii l-au folosit ca punct de trecere, dar nu la scară mare.”

„Și în timp ce germanii operau postul vamal pe partea franceză în timpul celui de-al doilea război mondial, nu au ocupat niciodată Canfranc. Aceste povești despre zvastica care zboară de pe stâlpul stației sunt false.”, mai spune Marco.

canfranc
Sursa: The Guardian

Marco respinge porecla „Titanic”, deși acceptă că, la fel ca nava, Canfranc poate fi văzut ca o metaforă a ambiției eșuate. 

Stația abia se deschise când a avut loc marea criză financiară din 1929. Doi ani mai târziu, a fost puternic deteriorat într-un incendiu. Apoi, în 1936, a început războiul civil spaniol și, în momentul în care s-a încheiat, a izbucnit al doilea război mondial. Până la sfârșitul ostilităților, dictatura Franco a fost izolată, iar traficul feroviar internațional nu s-a reluat până în anii 1950.

Imagine de la inaugurare

După ce traficul a fost reluat, calea ferată de pe partea franceză avea un ecartament diferit de cea spaniolă, astfel încât pasagerii și bagajele trebuiau descărcate de la un tren la altul, adăugându-se la timpul deja lung al călătoriei. Linia nu a fost niciodată viabilă.

În 1970, o deraiere a avariat un pod, oferind o scuză pentru a abandona stația care, cu 365 de ferestre și platforma lungă de 200 de metri, a fost lăsată în paragină. Astăzi, stația operează doar un modest serviciu intern spaniol.

Acum, gara va deveni un hotel de cinci stele. Hotelul de 104 camere este proiectat de arhitecții Joaquín Magrazó și Fernando Used împreună cu guvernul regional din Aragón și lanțul hotelier Barceló. Costul este estimat la 27 de milioane de euro, din care guvernul din Aragón va contribui cu 12 milioane de euro pentru repararea peroanelor și dezvoltarea zonei înconjurătoare.

Gara in 1999

Fațada va fi păstrată, dar o nouă gară este construită în spatele celei existente și va fi introdusă prin vestibulul hotelului. Complexul va include un centru de conferințe de 200 de locuri, un muzeu al căilor ferate, magazine și un refugiu.

În 2020, Franța și Spania au convenit să înceapă să lucreze la redeschiderea tunelului Somport de 7,8 km care leagă cele două țări și, cu sprijinul UE, speră ca linia și stația Canfranc vor fi pe deplin operaționale până în 2026.