Una din ultimele locomotive Malaxa zace la fier vechi – povestea unui obiect de patrimoniu care mai are o şansă

Una dintre puţinele locomotive cu aburi „Malaxa”, construită în uzinele celebrului inginer Nicolae Malaxa în perioada interbelică, se „odihneşte” de mai bine de 18 ani la fier vechi în Bistriţa. Autorităţile locale vor să o salveze, să o transforme în bun de patrimoniu şi să împodobească Gara Bistriţa-Nord cu ea.

Locomotivele „Malaxa” s-au numărat printre cele mai puternice, fiind dedicate remorcării trenurilor grele de marfă. Statul român a achiziţionat câteva în primă fază de la germani, după care a cumpărat licenţa şi le-a fabricat în ţară.

Prima locomotivă a fost fabricată în România în 1927, fiind botezată de Regele Ferdinand I şi de Regina Maria la Bucureşti. Au fost fabricate în jur de 800 de locomotive, iar azi găsim întregi în toată ţara mai puţin de 10.

Locomotiva cu aburi seria 50645, fabricată în 1928 la uzinele celebrului inginer şi industriaş Nicolae Malaxa se află la Bistriţa încă din anul 1984. Printr-un ordin al ministrului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor din acea vreme, aceasta a fost adusă de la Mureş, unde făcea drumuri cu convoaie de marfă între Deda şi Războieni.

Dacă unele „surori” de-ale ei au ajuns pe la penitenciare unde făceau apă caldă pentru deţinuţi, locomotiva cu seria 50645 a ajuns în curtea Combinatului de Prelucrare a Lemnului din Bistriţa, apa şi aburul fierbinte produse fiind folosite pentru frământarea lemnului pentru mobilier. Aceasta a fost dată în administrare operativă CPL-ului, adică unei societăţi cu capital de stat.

Nu se ştie cum, locomotiva a fost cumpărată de către un şef de serviciu de la Mopal (fostul CPL) în anul 1995. În acelaşi an, la câteva zile de la tranzacţie, aceasta a fost dusă la fier vechi, în curtea Remat Bistriţa.

De 18 ani locomotiva zace în curtea societăţii comerciale care se ocupă cu fierul vechi. Între timp i-au dispărut şi din plăcuţe, deşi se odihneşte într-o curte păzită, unde accesul este restricţionat.

Acţiunea „free locomotiva” prinde aripi

De mai bine de 15 ani inginerul Radu Bellu, care a mai salvat la viaţa sa un număr însemnat de locomotive se străduieşte să o scoată de la fier vechi. Autorităţile locale sunt dispuse să dea o mână de ajutor, la fel şi studenţii, care au început demersurile pentru a aduna fondurile necesare „cumpărării” locomotivei de la fier vechi.

Printre ideile vehiculate de cei implicaţi în salvarea acestei locomotive se numără plata eşalonată a sumei necesare şi luarea imediată a acesteia în custodie. Banii vor fi adunaţi cu ajutorul unui cont deschis tot la Remat Bistriţa. Bistriţenii care vor să ajute la salvarea bucăţii de istorie vor putea să meargă la Remat şi să dea fierul vechi de care nu mai au nevoie în contul locomotivei.

De asemenea, în acest sfârşit de săptămână va avea loc un eveniment de strângere de fonduri pentru locomotivă. Preţul de intrare la eveniment va fi de 50 de lei, iar senatorul Dorin Dobra, care sprijină această iniţiativă nu exclude posibilitatea ca întreaga sumă adunată să fie dusă direct la Remat.

„Salvatorul” locomotivelor a pus ochii pe minunăţia de la Bistriţa în urmă cu 15 ani

Inginerul Radu Bellu, o adevărată enciclopedie ambulantă când vine vorba despre căile ferat române, a pus ochii pe bucăţica de istorie de la Bistriţa în urmă cu 15 ani, iar de atunci face tot ce poate pentru a o salva de la fier vechi.

Entuziasmat de iniţiativa autorităţile locale, inginerul a promis că dacă va fi luată de la fier vechi va aduce o echipă şi o va renova fără nicio pretenţie materială. Acesta recomandă ca aceasta să fie amplasată în gară, pentru că acolo îi este locul şi acolo va putea beneficia de un circuit de protecţie: poliţia TF şi aglomeraţie, care să îi alunge pe amatorii de fier vechi.

Deşi deocamdată se află la nivel de dorinţă, promotorii proiectului nu exclud posibilitatea, dacă se va găsi un investitor care să speculeze profitul ce l-ar putea aduce, ca aceasta să devină funcţională şi să-i fie ataşate câteva vagoane de epocă. Aceasta ar putea să-i poarte pe amatorii de călătorii cu trenul pe Valea Bârgăului, ofertantă când vine vorba de peisaje „naturale”.

Sursă: adevarul.ro

Maria Stefan

View Comments

  • Locomotiva nu este clasata in patrimoniul tehnic feroviar si nu a fost folosita la producerea de abur ci pur si simplu la manevra prin anii 1986-1990. Cat despre repunerea ei in circulatie cam greu aproape imposibil in conditiile reglementarilor din domeniul fewroviar de la noi cat si a costurilor de reparatie. In fine ... cam 1,5 mil euro ar costa toata investitia

Recent Posts

Unde a pictat Leonardo Da Vinci celebrul tablou

Mona Lisa, celebra pictură a lui Leonardo da Vinci, a stârnit dezbateri nesfârșite prin peisajul…

8 ore ago

Povestea bisericii în care s-a adăpostit pe Mihai Eminescu

Biserica de lemn „Sfântul Arhanghel Mihail” este cea mai veche biserică ortodoxă din Târgu Mureș.…

8 ore ago

România Atractivă: 12 rute tematice care străbat întreaga țară, cu 275 de obiective de vizitat

România Atractivă, o platformă multimedia de promovare a turismului cultural care prezintă 12 rute din…

o zi ago

Castelele, conacele și cetățile din România scoase din ruine cu ajutorul banilor europeni

Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…

o săptămână ago

Berlinul vrea să scape de vila lui Goebbels, ministrul de propagandă nazist

Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…

o săptămână ago

Incendiu violent lângă Mănăstirea Voroneț cu câteva ore înainte de Paşte

Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…

2 săptămâni ago