Titan, impresionanta stație de metrou din București, realizată printr-o metodă inedită

Stația de metrou Titan se află în cartierul cu același nume din București. Totuși aceasta stație de metrou este unică în România. Îți dai seama de acest lucru de cum cobori pe peronul de aici. Nu există nici un stâlp care să susțină tavanul curbat. Este o adevărată capodoperă în materie de inginerie și arhitectură de care, din păcate, responsabilii Metrorex nu se mai îngrijesc cum se cuvine.

Revenind la stația Titan, tot din cauza deschiderii foarte mari, bolta de deasupra peroanelor şi a liniilor de metrou a reprezentat o mare provocare pentru acea vreme. Șantierul a început în anul marelului cutremur, 1977.

Un alt aspect al acestui proiect inedit a fost tehnica folosită pentru realizarea stației, o soluţie de pionierat pentru anii ‘70 și care a fost folosită în România pentru prima oară chiar aici. Este vorba despre îngheţarea solului. Așa se face că pământul din această zonă, de sub parcul IOR, a fost transformat în permafrost timp de 90 de zile, prin injectarea de azot lichid direct în sol. În afara țării această metodă a mai fost folosită la realizarea stațiilor de metrou din alte state, dar pentru România era o adevărată premieră.

Metrou Titan

De ce a fost folosită înghețarea solului?

Din necesitate. Fiind vorba despre cartierul Balta Albă, răspunsul se găsește chiar în numele locului, pentru că terenul se afla pe locul unei foste bălți. De altfel cam toată rețeaua de metrou din Capitală este construită ținând cont că ne aflăm într-o zonă mlăștinoasă. Din acest motiv stațiile de metrou au numeroase elemente de susținere(stâlpi, grinzi etc).

Citeste si :Legenda numelor stațiilor de metrou din Capitală. Știți care este singurul peron din București aflat la suprafață?

Deci, era vorba despre un pământ mlăștinos, în care este foarte dificil să sapi tuneluri, deoarece acestea se pot surpa în orice clipă din cauza solului nisipos și mlăștinos. Prin înghețarea solului, constructorii aveau suficient timp pentru a termina tunelurile din zona respectivă. Odată ce tunelurile a fost gata, riscul de surpare, după dezghețarea solului, a dispărut datorită formei lor cilindrice. Așadar, și forma stației, cu bolta imensă, are nu doar un rol estetic, ci și unul arhitectural de susținere a construcției.

Lucrările au durat 4 ani, în luna decembrie a anului 1981 stația Titan fiind inaugurată. Un termen destul de mare pentru un șantier din perioada comunistă, dar care acum pare un adevărat record.

De când a fost dată în folosință, stația de metrou Titan nu a fost niciodată renovată sau consolidată, iar acest lucru începe să se vadă, deoarece pe bolta de deasupra peronului au început să apară fisuri mari care ar putea pune în pericol viața călătorilor și a personalului, dar și surparea acestei minuni arhitecturale.

Ciprian Ionescu

View Comments

  • Si la Galati zic ca e dificil ca e sol mlastinos Dar aceleasi conditii au fost si la Bucuresti. Deci la Bucuresti se poate, la Galati de ce nu?

Recent Posts

Satul-labirint din nordul Moldovei. Metoda ingenioasă prin care un cătun s-a apărat de invadatori

Satul Vatra din județul Botoșani seamănă cu un labirint populat, având zeci de ulițe care…

3 zile ago

Top 10 ciudăţenii despre pantofi. Cand purtau barbatii tocuri?

Pantofii spun totul despre noi: ce stil de viaţă avem, ce venituri avem şi cât…

5 zile ago

Calea Victoriei redevine pietonală

Programul "Străzi deschise" va fi reluat, iar Calea Victoriei va redeveni pietonală în acest sfârșit…

6 zile ago

Restaurantul La Maison Florus se deschide într-o casă de poveste din Focșani

Una dintre cele mai vechi case negustorești din Focșani, mărturie a orașului cosmopolit din a…

6 zile ago

Joburi pentru leneși, chiar în hoteluri de lux

Există job-uri special croite pentru oamenii leneşi. Unii sunt plătiţi să testeze serviciile hoteliere, alţii…

6 zile ago

Curiozităţi despre instrumentele de scris: de ce pana de scris e printre cele mai longevive

Pana a fost unul dintre cele mai longevive instrumente de scris. Instrumentul provenea de la…

o săptămână ago