Curtea de Apel din Pasadena (California) a decis, pe 9 ianuarie, că muzeul național spaniol are dreptul să păstreze uleiul pe pânză „Rue Saint-Honoré după-amiaza, efect al ploii/ Rue St Honoré, apres-midi, effet de pluie” (1897), pictat de impresionistul francez Camille Pissarro, care a fost furat de naziști de la o familie evreiască. Procesul a durat 20 de ani și a pus față în față instituția spaniolă cu moștenitorii unor refugiați evrei.
Deși decizia a fost unanimă, unul dintre judecători a declarat, într-o opinie separată, că spera ca Spania să returneze de bunăvoie operele de artă familiei, scrie The Guardian.
Pictura are o valoare estimată la 30 de milioane de dolari.
Timp de zeci de ani, tabloul, care înfățișează o stradă din Paris în timpul ploii, s-a aflat în casele familiei Cassirer din Berlin și München, după ce a fost cumpărat direct de la dealerul de artă al lui Pissarro.
În 1939, confruntată cu opresiunea nazistă, Lilly Cassirer Neubauer a fost informată că pot fi obținute vize de ieșire din țară dacă familia predă tabloul. Un evaluator ales de naziști a oferit 360 de dolari, plătiți într-un cont blocat la care familia nu a putut avea acces.
Cassirer a petrecut mulți ani căutând lucrarea, potrivit moștenitorilor săi. Ea a acceptat despăgubiri din partea guvernului german în 1958, în valoare de 13.000 de dolari, dar nu a renunțat la dreptul de a solicita returnarea tabloului.
După moartea ei, în 1962, nu au existat acte care să demonstreze că ar fi renunţat la drepturile asupra operei, în cazul în care aceasta va fi găsită.
Tabloul a avut mai mulți proprietari înainte de a fi cumpărat de baronul Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza. În 1993, a ajuns în Spania, când o fundație non-profit susținută de stat a plătit baronului 338 de milioane de dolari pentru o mare parte din colecția sa, pentru a fi instalată într-un muzeu care îi poartă numele.
În 2000, un nepot al lui Cassirer a descoperit că tabloul era expus la muzeul Thyssen-Bornemisza din Madrid. După ce Spania a respins cererea familiei de returnare a tabloului, a fost deschis procesul. După moartea lui, fiul său, David Cassirer, a continuat lupta în justiţie.
Curtea Federală de Apel a declarat săptămâna aceasta că legislația spaniolă – care definește proprietatea drept șase ani de posesie neîntreruptă – ar trebui să aibă prioritate atunci când se analizează problema proprietății.
Avocații familiei Cassirer au declarat că vor solicita o revizuire a hotărârii de către alți judecători.
„Familia Cassirer consideră că, mai ales în contextul amplificării astăzi a antisemitismului din această țară și din întreaga lume, trebuie să conteste insistența continuă a Spaniei de a adăposti arta furată de naziști”, a fost transmis într-un comunicat.
În Spania, decizia tribunalului a fost salutată de directorul general al muzeului. „Este o veste bună. Achiziționarea cu bună credință a acestei opere de către această instituție este ceva ce a fost demonstrat din primul moment”, a spus Evelio Acevedo.
Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…
Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…
Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…
Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…
Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…
O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…