Categories: în ruină

Secretele Morii lui Assan, invenţia care i-a îngrozit pe bucureşteni. De ce nu voia primăria ca moara să aibă coşuri înalte

În urmă cu aproximativ un secol şi jumătate, în anul 1853, în zona Obor-Lizeanu din Capitală începeau să fie puse primele cărămizi ale Morii lui Assan, prima moară cu aburi din ţara noastră. Atunci, bucureştenii păreau să fie îngroziţi de apariţia unei asemenea mori şi nu înţelegeau ce se întâmplă cu noua invenţie.

Impresionanta construcţie a fost ridicată în Capitală într-o perioadă în care oraşul nu avea nici măcar o fabrică de cărămidă, prima fabrică de profil fiind înfiinţată doi ani mai târziu. Celebra moară a fost întemeiată de cătrei doi negustori: George Assan şi Ion Martinovici, urmând ca drumurile celor doi să se despartă în 1865. Pentru ca planurile aranjate cu grijă pe foi să se concretizeze, mai multe utiliaje de la Viena au fost transportate pe Dunăre.

Invenţia care i-a uimit pe toţi

Pentru că era ceva nou pentru România, piesele componente necesare morii au ajuns cu dificultate în Bucureşti. Aurel Tudorache, muzeograf la Muzeul Tehnic din Capitală, spune că transportul cazanului morii a foxst o adevărată peripeţie. 

Acesta a fost transportat de la Viena la Giurgiu în circa două săptămâni, în timp ce de la Giurgiu în Bucureşti a ajuns într-o lună. Acest lucru s-a întâmplat din cauza faptului că nu existau poduri suficient de puternice încât să reziste la o greutate aşa de mare şi o mulţime de oameni au lucrat la foc continuu pentru a le face să reziste greutăţii.

Dificultăţi au fost şi în ceea ce priveşte ridicare coşurilor morii. Primul care a fost înălţat avea 24 de metri, o înălţime modestă pentru zilele noastre, însă atunci părea o adevărată minunăţie. Astfel, primăria a intervenit pe când coşul avea zece metri pe motiv că nu poate fi lăsată construcţia „să ajungă până la cer“.

O altă curiozitate ţine de modul în care au fost făcute reparaţiile la maşina de vapori. Pentru că în România nu existau specialişti în acest domeniu, prima reparaţie a fost făcută de un potcovar neamţ.  În cele din urmă, oamenii au început să se obişnuiască cu noua minune a Bucureştiului şi au început să o găsească utilă.

Astăzi, la mai bine de un secol şi jumătate, Moara lui Assan a ajuns o ruină, locul preferat al oamenilor care ani de-a rândul au furat materiale din construcţie. Şi nu doar hoţii au fost problema. Prima moară cu aburi din România a trecut şi printr-un incendiu puternic, care a condus şi mai mult la degradarea acesteia.

Tineri Jurnalisti Online

Recent Posts

Castelele, conacele și cetățile din România scoase din ruine cu ajutorul banilor europeni

Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…

5 zile ago

Berlinul vrea să scape de vila lui Goebbels, ministrul de propagandă nazist

Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…

5 zile ago

Incendiu violent lângă Mănăstirea Voroneț cu câteva ore înainte de Paşte

Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…

6 zile ago

Un colț de geam roman, descoperit de arheologii din Alba Iulia

Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…

o săptămână ago

Două clădiri de patrimoniu ale Bucureștiului propuse pentru consolidare, respinse de consilierii PNL și PSD

Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…

2 săptămâni ago

400 de ani de patrimoniu cultural al Danemarcei s-au prăbușit în flăcări

O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…

2 săptămâni ago