În urmă cu aproximativ un secol şi jumătate, în anul 1853, în zona Obor-Lizeanu din Capitală începeau să fie puse primele cărămizi ale Morii lui Assan, prima moară cu aburi din ţara noastră. Atunci, bucureştenii păreau să fie îngroziţi de apariţia unei asemenea mori şi nu înţelegeau ce se întâmplă cu noua invenţie.

Impresionanta construcţie a fost ridicată în Capitală într-o perioadă în care oraşul nu avea nici măcar o fabrică de cărămidă, prima fabrică de profil fiind înfiinţată doi ani mai târziu. Celebra moară a fost întemeiată de cătrei doi negustori: George Assan şi Ion Martinovici, urmând ca drumurile celor doi să se despartă în 1865. Pentru ca planurile aranjate cu grijă pe foi să se concretizeze, mai multe utiliaje de la Viena au fost transportate pe Dunăre.

Moara lui Assan FOTO libertatea.ro

Invenţia care i-a uimit pe toţi

Pentru că era ceva nou pentru România, piesele componente necesare morii au ajuns cu dificultate în Bucureşti. Aurel Tudorache, muzeograf la Muzeul Tehnic din Capitală, spune că transportul cazanului morii a foxst o adevărată peripeţie. 

Acesta a fost transportat de la Viena la Giurgiu în circa două săptămâni, în timp ce de la Giurgiu în Bucureşti a ajuns într-o lună. Acest lucru s-a întâmplat din cauza faptului că nu existau poduri suficient de puternice încât să reziste la o greutate aşa de mare şi o mulţime de oameni au lucrat la foc continuu pentru a le face să reziste greutăţii.

Dificultăţi au fost şi în ceea ce priveşte ridicare coşurilor morii. Primul care a fost înălţat avea 24 de metri, o înălţime modestă pentru zilele noastre, însă atunci părea o adevărată minunăţie. Astfel, primăria a intervenit pe când coşul avea zece metri pe motiv că nu poate fi lăsată construcţia „să ajungă până la cer“.

O altă curiozitate ţine de modul în care au fost făcute reparaţiile la maşina de vapori. Pentru că în România nu existau specialişti în acest domeniu, prima reparaţie a fost făcută de un potcovar neamţ.  În cele din urmă, oamenii au început să se obişnuiască cu noua minune a Bucureştiului şi au început să o găsească utilă.

Astăzi, la mai bine de un secol şi jumătate, Moara lui Assan a ajuns o ruină, locul preferat al oamenilor care ani de-a rândul au furat materiale din construcţie. Şi nu doar hoţii au fost problema. Prima moară cu aburi din România a trecut şi printr-un incendiu puternic, care a condus şi mai mult la degradarea acesteia.