Podul Grant ocupă un loc important în inima bucureștenilor și în istoria frumoasei noastre metropole. Gigă Petrescu i-a dăruit și un cântec (sursa aici), iar regizori precum Sergiu Nicolaescu l-au imortalizat pe peliculă asezonându-l cu frumoase povești. Scriitori precum Mircea Florin Șandru i-au dedicat și o carte cu nume eponym – Podul Grant.
Autor: Dumitru Alexandru Filimon
Podul Grant reprezintă un capitol extrem de dinamic și frumos în istorie bucureșteană, un adevărat simbol unic al Capitalei. Dincolo de valențele istoriei, podul permite șoferilor să tranziteze dinspre cartierele centrale, dincolo de liniile ferate, spre cartierele mărginașe Crângași, respectiv și Militari.
Dacă vrei să câstigi timp, ocolind traficul dens din proximitatea Gării de Nord, Podul Grant este soluția utilă și ideală pe care vrei să o alegi.
În același timp, Podul Grant e o punte către trecut, când principatele românești de la sud și est de Carpați încep să-și pună problema infrastructurii pe fondul accelerat al proiectelor moderne implementate în țări vecine, europene.
Franța și Anglia deja intrau la începutul secolului al XIX-lea într-o paradigmă modernă de urbanism, ce a reprezentat o adevărată matrice de raportare pentru țările filofranceze și filobritanice. Revenind la Podul Grant și la sorgintea britanică a acestui nume ne putem imagina că originea vocabulei ”Grant” ține atât de norocul românilor de care au avut parte în istorie cât și de o nevoie primordială de infrastructură modernă, resimțită la nivelul Bucureștilor de atunci.
Marele boier Dinicu Golescu, pasionat șă țină un jurnal de călătorii pe oriunde mergea, își mărturisea în scris admirația pentru șoselele vecinilor nostri, observând și anticipând nevoia de infrastructură a Principatelor Române, o perspectiva care se va materializa mai târziu prin descendenții săi.
De unde a plecat totul? Bătrânul boier Golescu avea o moșie faorte mare spre vest de Drumul Târgoviștei (actuala Cale a Griviței), fix în locul pe unde trec acum liniile ferate care pleacă din Gara de Nord și dincolo de acestea,.
Podul Grant și întâlnirea cu neamul Goleștilor nu se putea produce în istorie în absența dragostei care anima oamenii încă de la începuturile sale. Prin urmare, Zoe, nepoata lui Dinicu Golescu, se căsătorește cu Eduard Grant (1820-1892), un cetățean britanic absolut respectabil ajuns la București în 1837, la vârsta fragedă de numai 16 ani, ca secretar al consulului englez.
Eduard Grant se îndrăgostește de Zoe și de Bucureștiul acelor vremuri unde înființează prima turnătorie din România și primul atelier de prelucrare a tutunului, cele două firme având în numele lor și toponimul „Belvedee”, numele palatului construit de bătrânul Golescu.
Vine apoi rândul inginerul Robert Grant, care participă la construirea podului peste calea ferată, spre cartierul Crângași, în 1910, podul fiind numit Grant în memoria tatălui său. Vremuri nobile!
”În 1900, capitala avea cam 300.000 de locuitori, se întindea doar pe un sfert din suprafața de azi și avea cam 800 de străzi sau ulițe, unele pietruite. La 1890, peste Dâmbovița existau 12 poduri, dintre care șapte de piatră și cinci de fier: în 1910 a fost motant Podul Grant”, scrie Nicolae Leonăchescu în cartea sa ”Istoria tehnicii românești”.
Potrivit sursei citate, Gara de Nord nu mai corespundea traficului de călători întreaga zonă din proximitatea ei și intră într-un proces accelerat de modernizare.
Continuare pe bucurestiivechisinoi.ro
Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…
Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…
Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…
Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…
Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…
O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…