Categories: de pe globnoutăți

Pictorul olandez Vermeer a folosit o cameră obscură la realizarea tablourilor sale! Cine l-a învățat și cu ce scop?

Pictorul olandez Johannes Vermeer a folosit o cameră obscură la realizarea tablourilor sale celebre în întreaga lume pentru precizia lor şi utilizarea luminii, a anunţat vineri Muzeul Rijksmuseum din Amsterdam care citează o nouă biografie, transmite AFP, citată de Agerpres.

Cartea relatează că pictorul a fost instruit în utilizarea camerei obscure de către preoţii iezuiţi, ceea ce relevă pentru prima dată influenţa Bisericii Catolice asupra lui Vermeer (1632-1675), născut protestant înainte de a se converti, potrivit unui comunicat emis de muzeul din Ţările de Jos.

Rijksmuseum, care deţine 28 de picturi ale lui Vermeer, va organiza în februarie cea mai amplă expoziţie dedicată pictorului din Epoca de Aur olandeză, a cărui viaţă rămâne puţin cunoscută spre deosebire de lucrările sale, precum „Girl with a Pearl Earring” („Fata cu cercel de perlă”).

Locuinţa sa din Delft, între Haga şi Rotterdam, este situată lângă o misiune iezuită, cu o biserică ascunsă, unde pictorul „a intrat cel mai probabil pentru prima dată în contact cu iezuiţii şi cu camera obscura”, potrivit biografiei care urmează să fie publicată în această lună şi este semnată de conducătorul departamentului de arte plastice de la Rijksmuseum, Gregor Weber.

Folosită în diferite forme de mii de ani, camera obscură este un instrument optic ce implică o cameră întunecată sau o cutie în care imaginea exterioară este proiectată printr-un mic orificiu sau o lentilă.

„Efecte de iluminare specifice aparatului foto se regăsesc şi în picturile lui Vermeer, lăsând puţine îndoieli asupra faptului că artistul a fost inspirat de acest dispozitiv”, a declarat muzeul.

De mulţi ani circulă zvonuri potrivit cărora Vermeer ar fi recurs la o cameră obscură pentru a-şi realiza lucrările, renumite pentru modul de utilizare a luminii şi umbrelor.

Iezuiţii „considerau camera obscură drept un instrument de observare a luminii divine a lui Dumnezeu”, a precizat muzeul, adăugând că Weber a descoperit un desen al preotului care locuia lângă Vermeer în care sunt prezentate aceste efecte.

Efectul caracteristic produs de dispozitiv, în care partea centrală este în focus, iar restul zonelor sunt neclare, este „tocmai ceea ce realizează Vermeer” în pictura sa „The Lacemaker” („Dantelăreasa”), expusă la Muzeul Luvru din Paris.

Cultul catolic a fost interzis la sfârşitul secolului al XVI-lea de către calviniştii olandezi, însă aproximativ o treime din populaţie a rămas fidelă Vaticanului.

Maria Stefan

Recent Posts

Castelele, conacele și cetățile din România scoase din ruine cu ajutorul banilor europeni

Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…

3 zile ago

Berlinul vrea să scape de vila lui Goebbels, ministrul de propagandă nazist

Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…

3 zile ago

Incendiu violent lângă Mănăstirea Voroneț cu câteva ore înainte de Paşte

Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…

4 zile ago

Un colț de geam roman, descoperit de arheologii din Alba Iulia

Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…

6 zile ago

Două clădiri de patrimoniu ale Bucureștiului propuse pentru consolidare, respinse de consilierii PNL și PSD

Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…

o săptămână ago

400 de ani de patrimoniu cultural al Danemarcei s-au prăbușit în flăcări

O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…

2 săptămâni ago