Fosta biserică a satului se zăreşte imediat ce intri în localitate. Oamenii locului povestesc că a fost construită iniţial pe un deal şi abia după zeci de ani a fost adusă în mijlocul satului, cu ajutorul boilor, fiind amplastă în aceeaşi curte cu biserica nouă. Lăcaşul are pereţii înnegriţi de vreme şi de fumul lumânărilor, pe care încă se mai văd înfricoşătoarele scenete pictate de un necunoscut. „Acolo se ţineau pe vremuri în fiecare duminică slujbele religioase. Sătenilor le era frică de Dumnezeu. Vă daţi seama să mergi în fiecare zi de slujbă la biserică şi să vezi acele picturi pe pereţi. Nu mai îţi vine să păcătuieşti. Oricum, cu timpul, oamenii s-au obişnuit şi nici măcar nu au mai băgat de seamă“, spune o bătrânică din localitate.
Preotul: scenele sunt menite să aducă oamenii pe drumul cel drept
Cele mai înfricoşătoare scene de pe pereţii bisericuţei din lemn sugerează personificarea ciumei şi o femeie dezbrăcată pe spinarea unui măgar care se îndreptată spre Moarte. Deasupra acestor figuri apare un grup de demoni care cântăresc crucea cu trei traverse, aparent foarte grea. Unul dintre ei aduce un buzdugan uriaş, în timp ce altul este preocupat să pedepsească un hoţ. Şi lenea, lăcomia, avortul, beţia, desfrâul, furtul, toate se regăsesc pe pereţii pronaosului. O altă scenă, la fel de înfricoşătoare ca şi prima redă scena Judecăţii de Apoi în care sunt reprezentaţi oameni şi diavoli. Preotul din sat spune că scena nu e altceva decat o simplă învăţătură pentru cei ce nu urmează calea cea dreapta şi cad în păcat. „Majoritatea bisericilor din lemn au astfel de picturi pe pereţi. Nu e cazul să ne speriem. Nu ştie nimeni cine e pictorul, dar e clar că acesta a vrut să sugereze păcatele omenirii şi pedepsele de care vor avea parte în ziua de apoi“, a declarat părintele Marius Perse.
Specialiştii sunt de părere că picturile redau una din versiunile apocrife ale Apocalipsei care, conform acestora era o scriere destul de răspândită la finele veacului al XVIII-lea, dar încă neidentificată de cercetătorii acestui domeniu. „Tipul bisericii cu navă şi absidă răsăriteană decroşată, cu cinci laturi, este întâlnit în Transilvania, dar şi în Moldova şi Muntenia, fiind o moştenire a epocii anterioare. Năzuinţa de cucerire a spaţiului este sugerată de pridvorul care se găseşte în partea de sud şi vest“, a declarat Imola Kis, doctor în artă.
Într-una din reprezentări apare figura uriaşă a unui diavol negru aşezat în poarta Iadului, deasupra căreia un drăcuşor cu un steag în mână suflă în trâmbiţă. Diavolul întâmpină păcătoşii, dintre care unii sunt purtaţi pe spate de către alte creaturi ale infernului. Într-o altă scenă apar doi draci îngenunchiaţi, fumând din pipă în timp ce înteţesc focul sub un ceaun. O altă pictură redă o femeie dezbrăcată călărind pe spinarea unui măgar, ce se îndreaptă spre moarte.
„De exemplu o figură sugerează oamenii care fură la cântar, adică eu cumpăr de la tine pentru un preţ dar tu mă furi şi îmi dai mai puţin. O altă pictură sugerează cum femeile păcătoase sunt arse în căldare“, a declarat sfătul bisericii, Nicolae Avram. Ba mai mult, acesta susţine că există şi o legendă potrivit căreia persoana care a realizat aceste picturi este una şi aceeaşi cu pictorul care a realizat picturile de la biserica dintr-un sat apropiat. Totuşi, nu este nimic sută la sută.
Specialistul Imola Kis mărturiseşte că pictura murală interioară este de remarcat, deoarece este o mărturie a tendinţei de eliberare de sub atotputernicia tradiţiei şi a vechilor canoane. „În pronaos, pe peretele de vest este tratată scena Judecăţii de Apoi. Imaginile sunt narative, iar în alcătuirea modelului iconografic se resimte influenţa lecturii cărţilor populare. Programul iconografic al naosului este cel stabilit de tradiţia bizantină, iar realizarea este tributară sfârşitului secolului XVIII, cu inovaţiile de rigoare aduse de meşteri zugravi în picture murală a bisericilor din Transilvania“, a adăugat aceasta.
Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…
Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…
Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…
Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…
Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…
O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…
View Comments
Frumos materialul, dar ar fi si mai frumos daca ati pune sursa: Adevarul.ro!!!
Va rog, sursa!!!!
Multumesc ca ne-ati amintit. Va cerem scuze ca am omis-o!
Sunt locuitor al satului Corund, profesor de istorie, iar pentru informarea corectă a cititorilor Dvs. se cuvine să fac unele precizări, fiindcă nici sursa nu precizează, nici dvs nu v-ați obosit să vă documentați:
1. Biserica a fost construită în 1723 și a fost pictată în două faze:În prima fază s-a pictat pronaosul DIRECT PE LEMN, pictorul rămâne anonim, specialiștii fiind de părere că a fost pictată de localnici (?). Naosul și altarul au fost pictate la sfârșitul secolului al XVIII-lea de un pictor ”de meserie”, tot anonim, iar pictura a fost executată PE PÂNZĂ APLICATĂ PE LEMN.
2. Prispa, pridvorul este situat pe partea estică și sudică. Dacă veți căuta pe Google Gaps, în modul Street wiew veți observa că prispa este pe partea bisericii noi, iar biserica nouă e situată la est față de biserica de lemn. D-na/D-șoara Imola Kis nu cred să fi călcat vreodată în Corund, dar s-a documentat destul de serios, deoarece greșeala nu-i aparține... E o greșeală totuși pardonabilă
3. Ca să nu mai citesc comentarii de genul ”Cum lasă Biserica Ortodoxă Română astfel de picturi?”, reamintesc faptul că biserica a fost construită și pictată DUPĂ UNIREA CU BISERICA ROMEI, adică este la origine o un lăcaș de cult care a aparținut Bisericii Greco-Catolice.
P.S. Sper ca de data asta, comentariul meu va apărea...
Multumim pentru precizari.
nu mi se pare controversat deloc.poate in mintea voastra.
Ce e asa de mirare? In toate bisericile ortodoxe apare imaginea Iadului, in care pacatosii sunt goi si supusi la diverse chinuri. In afara de aceasta "specialista" Imola Kis (unde ati gasit-o?),niciun specialist si niciun taran nu se mira de aceasta reprezentare canonica a Iadului.
Nu e nimic neobişnuit în aceste picturi. Pretutindeni se picata în trecut exteriorul bisericilor cu astfel de scene menite să-i înfricoşeze pe oameni. Femeia este cea care a păcătuit prima şi care l-a îndemnat şi pe bărbat la păcat, de aceea ea aeste reprezentată cu cu davolii ades. Picturi cu diavoli apar frecvent în Bucureşti (chiar şi la Patriarhie) sau în orice biserică din ţară -diavolul este reprezentat alături de Sfânta Marina care îl ţine de păr cu o mână iar în cealaltă mâna are crucea.
ziaristi de doi lei. puneti mana pe carte si studiati inainte sa scrieti prostii