Categories: Istorie

Istoria candelabrelor din sala florentină a Castelului Peleș

Obiectul lunii decembrie 2023 la Muzeul Național Peleș este un candelabru tip ciocca, realizat la sfârșitul secolului al XIX-lea, în atelierul Salviati&Co. din Murano, Veneția.

În jurul anului 1700, atelierele Murano, din laguna venețiană, inițiază fabricația de oglinzi și candelabre din sticlă colorată, care treptat ajung să înlocuiască vechile corpuri de iluminat peninsulare, din lemn, alamă și fier. Un secol și jumătate mai târziu, ele invadează piața europeană de artă, concurând cu succes produsele din cristal de Boemia, scrie Muzeul Național Peleș, pe pagina de Facebook a instituției.

Stilului consacrat de maeștrii boemieni, care fațetează sticla, obținând efecte spectaculoase de lumină, atelierele Murano îi opun stilul lor original, de un mare rafinament artistic. Meșterii venețieni prelucrează sticla în forme naturaliste, fluide, reprezentând flori, fructe și frunze, în culori vii, compunând tipologia de candelabre baroce, numită „ciocca”, care înseamnă „buchet de flori”.

Cele mai somptuoase candelabre de tip „ciocca” sunt alcătuite dintr-un balustru metalic, acoperit cu un strat fin de sticlă suflată, care susține brațele din sticlă – suport pentru lumânări -, decorate cu flori, frunze și fructe, colorate în policromie.

La mijlocul secolului al XIX-lea, atelierele Murano cunosc un adevărat reviriment, după perioada nefastă a campaniei din Italia a lui Napoleon Bonaparte (1796-1797). Modelate după candelabrele Palatului venețian Querini Stampaglia, candelabrele sălii florentine a Castelului Peleș au fost achiziționate la comanda regelui Carol I, de la atelierele venețiene Salviati.

Candelabru tip ciocca din sala florentină a Castelului Peleș (foto: Muzeul Național Peleș)

Fondată în anul 1866, de către Antonio Salviati (1816-1890), Salviati&Co. devenită, în anul 1872, Compagnia di Venezia Antionio Salviati&Co., reînvie meșteșugul aproape uitat al sticlăriei Murano și angajează numeroși artiști, care contribuie la ameliorarea vechilor tehnici și decoruri. Printre aceștia, Vincenzo Moretti (1815-1881), artistul care a redescoperit tehnica realizării mozaicurilor romane și bizantine, precum și tehnica murrhinellor.

Copiile de la Castelul Peleș completează decorația celei mai importante săli de recepție, după holul de onoare, inspirată de interioare celebre ale Renașterii italiene. Prevăzute cu douăzeci și patru de brațe din sticlă transparentă, care susțin bobeșele imitațiilor de lumânare, candelabrele sălii florentine armonizează în mod ingenios frunze de acant, flori multicolore, lanțuri transparente și pandelocuri, creând un spectacol vegetal de o mare eleganță barocă.

Autor: Dr. Macrina Oproiu

Maria Stefan

Recent Posts

Castelele, conacele și cetățile din România scoase din ruine cu ajutorul banilor europeni

Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…

5 zile ago

Berlinul vrea să scape de vila lui Goebbels, ministrul de propagandă nazist

Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…

5 zile ago

Incendiu violent lângă Mănăstirea Voroneț cu câteva ore înainte de Paşte

Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…

6 zile ago

Un colț de geam roman, descoperit de arheologii din Alba Iulia

Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…

o săptămână ago

Două clădiri de patrimoniu ale Bucureștiului propuse pentru consolidare, respinse de consilierii PNL și PSD

Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…

2 săptămâni ago

400 de ani de patrimoniu cultural al Danemarcei s-au prăbușit în flăcări

O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…

2 săptămâni ago