Categories: Istorie

Filaret, prima gară bucureșteană

Toamna anului 1869 aduce Bucureștilor și întregii țări începutul unei povești despre modernizare și progres, dar, mai ales, despre respectarea unei importante promisiuni.

Odată cu punerea în funcțiune a „întâiului drum de fier”, domnitorul Carol I își îndeplinea cuvântul dat în fața supușilor săi: acela de a nu părăsi țara până când nu va inaugura prima linie de cale ferată, scrie Casa Filipescu Cesianu, pe pagina de Facebook a muzeului.

Astfel, în dimineața zilei de 7 septembrie 1869, s-a pus în mișcare primul tren București-Giurgiu. Carol I trăia în acea zi sentimentul celei mai adânci mulțumiri, dovedind încă din primii ani ai venirii sale în țară că va fi omul marilor înfăptuiri.

Capitala își avea de acum gara ei. Prima. O bijuterie de arhitectură feroviară rămasă până în zilele noastre ca mărturie a acelor vremuri. Construcția gării Filaret a început în anul 1867, lucrările fiind finalizate în timp record. Deschiderea oficială a gării a avut loc pe 31 octombrie 1869, în cadrul unei fastuoase ceremonii.

În acea dimineaţă istorică de toamnă, sub privirile entuziasmate ale bucureștenilor, ce împânzinseră peronul gării, „Trenul de Onore Michaiu Bravul”, remorcat de locomotiva cu acelaşi nume, a plecat spre Giurgiu, la orele 10.45. După un drum de 67 de km, parcurși într-o oră jumătate, cu o „iuțeală mijlocie”, trenul își face apariția în gara Giurgiu, pregătită ca de sărbătoare și împodobită cu „nenumărate ghirlande și trapele tricolore”.

A trecut de atunci mai bine de un secol jumătate. Astăzi, în incinta gării de altădată funcționează autogara Filaret, trenurile fiind înlocuite de simple microbuze, practice și rapide, dar care au pierdut cu totul farmecul plecărilor și sosirilor de altădată.

Autor: Andreea Mâniceanu / Casa Filipescu Cesianu

Foto sus: Gara Filaret (© Colecția „Fotografii, cărți poștale și clișee fotografice” a Muzeului Municipiului București)

Iulian Simbeteanu

Recent Posts

Castelele, conacele și cetățile din România scoase din ruine cu ajutorul banilor europeni

Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…

3 zile ago

Berlinul vrea să scape de vila lui Goebbels, ministrul de propagandă nazist

Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…

3 zile ago

Incendiu violent lângă Mănăstirea Voroneț cu câteva ore înainte de Paşte

Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…

4 zile ago

Un colț de geam roman, descoperit de arheologii din Alba Iulia

Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…

6 zile ago

Două clădiri de patrimoniu ale Bucureștiului propuse pentru consolidare, respinse de consilierii PNL și PSD

Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…

o săptămână ago

400 de ani de patrimoniu cultural al Danemarcei s-au prăbușit în flăcări

O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…

2 săptămâni ago