Descoperire arheologică surprinzătoare în cimitirul ortodox din Aiud: o piatră funerară asemănătoare cu cea a unui pirat

O piatră funerară asemănătoare cu cea a unui pirat a fost descoperită în cimitirul ortodox din Aiud, notează Agenția de presă Rador, care citează Radio România.

Concret, reprezentanții Muzeului de Istorie din Aiud au transmis că, în timpul executării unor lucrări de săpătură în vederea amenajării unui spațiu destinat înhumării, în Cimitirul ortodox a fost descoperită o lespede de dimensiuni considerabile, care a ridicat semne de întrebare. Executanții lucrărilor de săpătură au sesizat faptul că este vorba despre un artefact cu posibilă semnificație istorică.

La o primă analiză efectuată de specialiștii din cadrul muzeului, s-a constatat că este vorba despre o piatră tombală în formă de sarcofag, profilată, având partea superioară ornamentată cu nervuri în relief și, în extremitatea cu lățime maximă, un craniu uman stilizat ce suprapune două femure încrucișate.

Motivul ornamental, craniul ce suprapune două oase lungi încrucișate, a fost folosit în Evul Mediu de către cavalerii templieri, care au introdus simbolul pentru a-și onora maestrul, care a fost ars de viu în timpul unei persecuții. În secolul al XIV-lea, craniile și oasele încrucișate marcau intrările în cimitirele spaniole, fiind prezente și pe pietrele funerare, amintindu-le oamenilor de fragilitatea vieții. În zilele noastre, pe lângă utilizarea ca semn de pericol, este îndeobște asociat steagului ce era arborat pe navele care se îndeletniceau cu jaful pe mare, navele de pirați. În cimitirul multietnic din Sulina se găsește o piatră tombală cu un astfel de motiv ornamental, cunoscută publicului ca aparținând mormântului unui pirat grec, decedat în a doua jumătate a secolului al XIX-lea.

Totuși, în afara acestei semnificații cu notă de senzațional, motivul craniului este regăsit și în arta religioasă creștină, în scena Răstignirii și reprezintă craniul lui Adam, care, conform tradiției, ar fi fost îngropat sub Golgota (Locul Căpățânii, în traducere).

Reprezentarea craniului pe monumente funerare o întâlnim, de exemplu, pe cavoul lui Dobre Nicolau (1821-1894) și Toma Dobrescu (1862-1934), realizat de către acesta din urmă în anul 1895, câte un craniu pe fiecare dintre cele două canate ale uşii de intrare. Cavoul este amplasat în cimitirul Bellu din București. Se evidențiază, astfel, semnificația de memento mori sau simbol al morții, în general. Artefactul va fi amplasat în spațiul destinat Lapidariului Muzeului de Istorie, situat pe latura de vest a Cetății Aiudului.

Remus Florian

Recent Posts

Castelele, conacele și cetățile din România scoase din ruine cu ajutorul banilor europeni

Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…

3 zile ago

Berlinul vrea să scape de vila lui Goebbels, ministrul de propagandă nazist

Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…

3 zile ago

Incendiu violent lângă Mănăstirea Voroneț cu câteva ore înainte de Paşte

Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…

4 zile ago

Un colț de geam roman, descoperit de arheologii din Alba Iulia

Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…

6 zile ago

Două clădiri de patrimoniu ale Bucureștiului propuse pentru consolidare, respinse de consilierii PNL și PSD

Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…

o săptămână ago

400 de ani de patrimoniu cultural al Danemarcei s-au prăbușit în flăcări

O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…

o săptămână ago