Locuitorii din Malaga sunt supărați din cauza creșterii fluxului de turiști, iar acum își exprimă sentimentele fără echivoc.
Centrul orașului spaniol a fost umplut de autocolante postate pe pereți și uși în care turiștii sunt avertizați, amenințați și jigniți.
De la ceva mesaje destul de blânde, precum „aceasta era cândva casa mea” și „acesta era cândva centrul orașului”, până la „plecați naibii acasă” sau „miroase a turist”.
Orașul de pe Costa del Sol este de mult timp o destinație populară pentru vizitatori, datorită climei calde și costului de trai relativ scăzut. Cu toate acestea, recent, a devenit o destinație și mai dorită pentru turiști, dar și pentru nomazi digitali.
Iar mulți localnici spun că le-a ajuns. Proprietarul unui bar, Dani Drunko, cel care deține un local foarte frecventat în Málaga numit Drunkorama a explicat că a început campania după ce a fost aparent „dat afară” din casa în care a locuit timp de zece ani.
Acesta pretinde că proprietarul a refuzat să negocieze chiria sau să-i vândă chiar proprietatea unde locuia. Motivul? Dorea să o transforme într-o locuință pe care să o închirieze pe termen scurt pentru turiști.
„Există multă agitație pentru că localnicii sunt obosiți de situație; am sugerat doar ideea de a folosi expresiile, am oferit scânteia, iar acum alții s-au alăturat”, a spus Drunko pentru Diario Sur, citat de Euronews.
„Centrul orașului Malaga este în declin de mult timp, atât de mult încât dacă, de exemplu, se strică ceva în barul meu, nu am un magazin de scule la îndemână să cumpăr ceva, deoarece turistul care vine nu are nevoie să cumpere șuruburi”, a adăugat el.
Politicianul local Dani Pérez a scrie pe X: „Pleci pe străzile din Malaga și este practic imposibil să găsești un bloc de locuințe care să nu aibă o cameră de închiriat [pentru turiști]”, a scris el, acuzându-l apoi pe primarul orașului, Paco de la Torre, despre care spune că „nu mișcă un deget pentru oamenii din Malaga” și „îi expulzează din orașul în care s-au născut”.
Malaga este extrem de populară printre turiști de ani de zile. În 2023, un număr record de 14 milioane de turiști din Spania și din străinătate au vizitat orașul – iar câțiva au decis să se stabilească acolo.
Datele recente ale Institutului Național de Statistică din Spania (INE) arată că opt din zece locuitori noi care se mută în Málaga sunt în prezent străini.
Însă nu doar persoanele fizice schimbă fața orașului. Aproape 630 de companii de tehnologie, inclusiv Google, au deschis birouri în Malaga, transformând orașul într-un fel de Silicon Valley al Europei.
Acest lucru are efectul de a atrage mii de lucrători la distanță internaționali și nomazi digitali, atrași de combinația exuberantă a unui mediu de lucru plăcut și a unui climat cald.
Ce alte destinații europene s-au luptat împotriva turismului excesiv
La începutul lunii martie, în Insulele Canare au apărut graffiti care le cer turiștilor să „plece acasă”.
Canarele sunt o destinație întotdeauna populară pentru vizitatori străini, iar turismul este văzut ca activitatea care aduce cei mai mulți bani grupului de insule.
Una dintre cele mai populare insule, Tenerife, a declarat recent o situație de urgență pentru apă. Acest lucru a pus mai multe paie pe foc pentru localnici, deoarece unele zone turistice consumă de până la șase ori mai multă apă decât zonele rezidențiale, punând presiune asupra rezervelor pentru apa potabilă și agricultură.
În februarie, în insula Gran Canaria au apărut mesaje de genul „turiști și nomazi digitali, plecați acasă”, o acțiune numită de ziarul Canarian Weekly „turismofobie”.
Pe insula Mallorca, în augustul anul trecut, locuitorii au pus semne false de-a lungul unui număr de plaje pe care scria: „atenție la meduzele periculoase” și „atenție, cad pietre”.
Toate scrise în limba engleză, semnele aveau și explicații în catalană informând localnicii că avertismentele nu sunt reale. „Plajă deschisă cu excepția străinilor (guiris) și a meduzelor”, se arăta pe pancarte.
Multe națiuni europene au impus taxe pentru turiști, inclusiv Veneția, care a interzis, de asemenea, navelor de croazieră să intre în sistemul său de canale.
În Amsterdam, autoritățile și localnicii deopotrivă încearcă de luni de zile să îi încurajeze pe turiștii – în mare parte britanici – beți să stea departe, iar în Kyoto, Japonia, drumurile au fost sigilate pentru a se asigura că orașul nu devine un „parc tematic”.
Alte destinații turistice cer oamenilor să nu le viziteze, deoarece multe pur și simplu nu au infrastructura necesară pentru a-i găzdui.
Deși problema pare a fi una globală, Spania este țara care conduce lupta împotriva turiștilor.
În Barcelona, un graffiti descrie foarte clar sentimentele localnicilor: „Scuipăm în berea voastră. Noroc!” Totuși, turiștii continuă să meargă acolo.
Borșa este un oraș în județul Maramureș, format din localitățile Băile Borșa și reședința pe…
Satul Vatra din județul Botoșani seamănă cu un labirint populat, având zeci de ulițe care…
Pantofii spun totul despre noi: ce stil de viaţă avem, ce venituri avem şi cât…
Programul "Străzi deschise" va fi reluat, iar Calea Victoriei va redeveni pietonală în acest sfârșit…
Una dintre cele mai vechi case negustorești din Focșani, mărturie a orașului cosmopolit din a…
Există job-uri special croite pentru oamenii leneşi. Unii sunt plătiţi să testeze serviciile hoteliere, alţii…