Filmul Mihai Viteazul este pe locul al treilea în topul celor mai vizionate filme românești. Cu o producție impresionantă, cu divizii de militari în termen înfruntându-se în costume de epocă, filmul a apărut în 1971 și a fost propunerea României pentru premiile Oscar din 1972.

Filmul, însă, a avut o ”naștere grea”, fiind ”plănuit” încă din 1966, dar a ajuns la filmări abia la 1969-1970.

În carte lui Dumitru Popescu, poreclit în anii comunismului ”Dumnezeu”, care avea puterea absolută asupra organelor de cenzură, este redată o variantă din saga realizării acestui film memorabil.

Cartea se numește ”Cronos autodevorându-se”, iar fragmentul reprodus aici este din volumul al patrulea, ”Angoasa putrefacției”. Sigur, fragmentul ridică unele probleme. De exemplu, Popescu a preluat funcția lui Paul Niculescu-Mizil în 1971, devenind președintele Consiliului Culturii și Educației Socialiste, an în care filmul ”Mihai Viteazul” era în post-producție.

Dar autorul se referă la perioada în care era pregătit pentru funcție și Mizil pentru ”mazilire”, iar din acțiunile sale se pare că deși nu era încă numit, avea suficientă influență:

”M-am dus ţintă la Nicolae Ceauşescu

”Mi-am adus, însă, aminte de o şarjă similară, în care se angajase în urmă cu ani, întâmplător tocmai când fusesem adus la CC să preiau domeniul lui Paul Niculescu-Mizil. Venise atunci într-un suflet Titus Popovici şi, uitând chiar să-mi ureze succes, se năpustise asupra mea, implorându-mă să nu-l las pe Sergiu Nicolaescu să-și adjudece rolul principal din Mihai Viteazul (el era autorul scenariului) pe care urma să-l regizeze. Nu-l cunoşteam pe regizor, nu-mi amintesc dacă se afirmase până atunci cu ceva remarcabil în cinematografie, dar m-a intrigat disperarea lui Titus. (Sergiu Nicolaescu se distinsese dejaa prin filmul ”Dacii” n.n.) De ce nu trebuia să fie distribuit S. N. în acel rol, în ruptul capului? „Fiindcă nu e actor”, mi-a servit scriitorul argumentul considerat de el zdrobitor. Nu m-a convins. Ştiam că destule vedete de la Hollywood n-aveau nimic în comun cu actoria.

Dumitru Popescu

„Nu, domnule, ţipa Titus, dacă i se dă lui rolul Mihai Viteazul, mă sinucid”. Devenea mai inteligibil. Regizorul nu avea experienţă de interpret, nu mai jucase într-un rol principal. La câteva zile, am fost chemat de Consiliul Cultural să văd probe cu mai mulţi actori în rolul domnitorului român. Mi s-a spus că aşa se obişnuieşte, iar cazul de faţă era ieşit din comun, filmul aflându-se în atenţia secretarului general (Nicolae Ceaușescu n.n.).

Mă rog, am asistat, de faţă şi cu şefii Consiliului, cu Titus, Sergiu Nicolaescu şi alţi cineaşti. Mie mi s-a părut mai dezinvolt în rol, Amza Pellea, spre bucuria abia ţinută în frâu a lui Titus. Nicolaescu avea o poză mai sugestivă, de masculinitate medievală hieratică, precum a asceţilor şi cruzilor cavaleri cruciaţi, dar îşi mişca gura rigid şi, când vorbea, obrazul îi rămânea imobil, lipsit de expresie.

amza pellea rolul
Foto: Sergiu Nicolaescu, îmbrăcat în Mihai Viteazul

Poate nici Amza Pellea nu reprezenta distribuţia ideală, dar pentru el pledau date personale mai relevante. Toată lumea a optat pentru marele actor, nemuritor în amintirea românilor prin deliciosul „Nea Mărin”.

Foto: Amza în cel mai iubit rol al său, Nea Mărin

Pentru ca, nu mică să-mi fie surpriza când, a doua sau a treia zi, preşedintele Consiliului, Pompiliu Macovei, să-mi aducă la cunoştinţă, deosebit de afectat, că regizorul e hotărât să reclame nedreptatea ce i se face, „luându-i-se rolul”, primului ministru. Nu înţelegeam ce legătură are guvernul cu filmul, de ce regizorul credea că i se cuvine rolul, şi de ce Consiliul se arăta speriat.

Cu titlu confidenţial, Macovei mi-a şoptit că Sergiu Nicolaescu este nepotul lui I. Gh. Maurer, şi că premierul, dezamăgit de alegerea Consiliului, va interveni în forţă, antrenându-l eventual şi pe secretarul general al Partidului. Oho, treaba se complica!

Dar eu eram obişnuit să iau taurul de coarne şi m-am dus ţintă la Nicolae Ceauşescu. Înţelegeam că se proferaseră ameninţări, că se încerca intimidarea Consiliului. Nu atât distribuirea lui Sergiu Nicolaescu mă îngrijora, nu vedeam în aceasta un cap de ţară, cât genul de presiune, pe care-l găseam inadmisibil.

Vinul preferat al lui Ceauşescu face senzaţie în China. Motivul pentru care  îl cumpăra de fapt

Ambiţia, impunerea cu forţa a intereselor personale, m-au revoltat întotdeauna, transformându-mă adesea într-un catâr. Ceauşescu a izbucnit în râs, înainte de a duce eu la capăt relatarea cazului. De altfel, se vedea că nu-l iau pe nepregătite, că în mare e avizat. Râdea cu poftă, cum rar mi-a fost dat să-l văd. „Nepotul lui Maurer”, făcea el, aproape încântat. A scuturat apoi din cap. „Să-şi vadă de regie. Rolul să-l facă un actor”.

Nu i-am dat explicaţii lui Macovei, i-am spus doar să fie liniştit dinspre partea guvernului şi să procedeze cum cer uzanţele. Au mai clocotit o săptămână sau două zvonuri prin lumea cinematografică, după care turnarea şi-a urmat cursul şi dilema s-a stins de la sine.

I-am exprimat lui Sergiu Nicolaescu regretele mele: nu aveam timp să scriu scenarii, de-abia puteam duce la bun sfârşit cartea în care investisem trei ani. A plecat opac, înstrăinat, iradiind o răceală îngândurată, parcă venind dinspre viitor. Nu m-a mai vizitat niciodată. Ne întâlneam pe la sala de vizionare a Consiliului, cu filmele lui şi ale lui Titus Popovici,  când mă prefăceam că nu văd „şopârlele”.

Şi apoi, odată, la Jilava, intersectându-ne de foarte aproape, când eu tocmai mă dădusem jos din duba penitenciarului, iar el ieşea din clădire, în fruntea unei comisii parlamentare de control, şi s-a prefăcut pur şi simplu că nu mă cunoaşte.”

amza pellea rolul
Foto: Ilarion Ciobanu, îmbrăcat în Mihai Viteazul

Pentru rol mai fuseseră și alți candidați precum actorul Ilarion Ciobanu, dar în cele din urmă Sergiu Nicolaescu și Amza Pellea rămăseseră în cursa finală. Actorul Papil Panduru a povestit că au fost cheltuite aproximativ 18 milioane de lei pe filmările în care Sergiu Nicolaescu încă ocupa rolul principal. 

Cum a văzut Sergiu Nicolaescu disputa pentru rolul Mihai Viteazul

Sergiu Nicolaescu considera în cartea „Viaţă, destin şi film“ că nu a avut nicio dispută cu actorul Amza Pellea și că modificările au fost dictate pe considerente politice:

„După terminarea filmărilor de iarnă a început nebunia schimbărilor. În fiecare zi apăreau două-trei variante cu cine îl va interpreta pe Mihai, până într-o zi de primăvară când m-am supărat foarte tare, m-am dus la frizer şi mi-am ras barba, m-am tuns scurt şi apoi am intrat la Ion Brad.

Mitică Fernoagă şi Titus Popovici erau acolo. Când m-au văzut au rămas înlemniţi. Unii probabil au respirat uşuraţi, alţii doar s-au minunat. Fiind extrem de supărat, le-am zis: «Domnilor, nu numai că nu mai joc, dar vă impun pe Amza Pellea în rolul lui Mihai, dacă mă vreţi pe mine ca regizor»“, 

amza pellea rolul
Imagine din timpul filmărilor la Mihai Viteazul

Cum au încercat americanii să deturneze filmul Mihai Viteazul

Liderii cinematografiei au decis ca acest proiect să fie realizat de către scenaristul Titus Popovici și regizorul Sergiu Nicolaescu, cel din urmă declarând că această peliculă trebuia realizată în coproducție cu „Columbia Pictures”. Americanii ar fi pus la dispoziție un buget de patru milioane de dolari, dar și distribuție care i-ar fi inclus pe Orson Welles, Laurence Harvey, Elisabeth Taylor, Richard Burton și Charlton Heston.

Visul, însă, s-a năruit în momentul în care Nicolae Ceaușescu a hotărât că distribuția filmului să includă doar actori români. Un alt lucru important de precizat este faptul că suma finală a producţiei a ajuns 33 de milioane de lei, fiind un record în industria cinematografică românească.

Filmul „Mihai Viteazul” a avut premiera abia în data de 13 februarie 1971 , 13.340.304 spectatori  urmărind pelicula în cinematografele românești. Distribuția filmului a inclus 240 de actori și 10 teatre din București, în timp ce echipa de filmare a numărat 356 de persoane.

Aproximativ 7.000 de militari și 700 de cai au fost folosiți de-a lungul celor doi ani de filmări, iar recuzita număra 11.000 de costume confecționate special pentru ceea ce reprezintă unul dintre cele mai bune filme românești din istoria cinematografiei.