Moskva, vasul scufundat în Marea Neagră după tirul artileriei ucrainene, nu este prima navă de luptă care a avut această soartă. Primul vas Moskva a fost scufundat de români secolul trecut.

Epava vasului Moskva, scufundat în iunie 1941 în cel de-al Doilea Război Mondial, a fost descoperită de abia în mai 2011. Pe 3 mai 2011, organizaţia privată Respiro Society a localizat zona unde se putea afla epava distrugătorului Moskva. O echipă formată din scufundători români, ucrainieni şi ruşi, respectiv ai Respiro Society şi ai Global Underwater Explorers, a identificat nava ca fiind distrugătorul rusesc. Trecuseră 30 de ani de când era căutată.

Primul vas Moskva, după care a fost botezată şi nava amiral a flotei ruse din Marea Neagră, scufundată acum câteva zile de forţele ucrainene, a fost găsit pe fundul Mării Negre, la 45 m adâncime şi la aproximativ 20 km distanţă de ţărmul românesc, arată Respiro Society.

Descoperirea a venit după o expediţie de doi ani, dedicată cercetării naufragiului din cel de-al doilea război mondial al distrugătorului rusesc Moskva.

„Moskva” atacase Portul Constanţa

În timpul bătăliei navale din 25-26 iunie 1941, liderul Moskva şi distrugătorul Harkov, parte din grupul operaţional “Vorosilov” s-au apropiat de ţărmul românesc şi au deschis focul asupra portului Constanţa.

Distrugătoarele româneşti NMS Regina Maria şi NMS Mărăşti s-au angajat în luptă şi împreună cu bateria de coastă germană au reuşit să respingă atacul.

În timpul retragerii, distrugătorul Moskva a explodat, s-a rupt în două şi s-a scufundat rapid. Marina Română a salvat din naufragiu 69 de supravieţuitori, inclusiv pe comandantul navei A.B. Tuhov, arată sursa citată.

De la victoria răsunătoare a Marinei Militare Române se împlinesc 77 de ani. Marinarii români care au luat parte în război de pe distrugătoarele româneşti vorbesc cu mândrie despre acest episod. Contraamiralul (r) Zamfir Petre, de 93 de ani, a trăit evenimentul de la bordul distrugătorului Regina Maria. Iată cum povesteşte veteranul de război ceea ce s-a petrecut în acea noapte: „Navele ruseşti au început să tragă spre litoralul românesc cam de la o distanţă de 14 mile marine. Am dat şi noi imediat alarma şi de pe nave şi din spaţiul aerian s-a pornit atacul. Am atacat noi şi apoi şi bateria de la Agigea“, povestea, în 2015, Zamfir Petre.

Apoi s-a auzit o explozie puternică. Era distrugătorul „Moskva“, care s-a dus la fund, după care a fost avariat şi „Harkov“. Nu a trecut mult şi flota rusă a fugit. „Ruşii nu au admis niciodată faptul că mândria flotei lor a fost distrusă de proiectil, ci au avansat ideea că nava a intrat în barajul de mine şi când a vrut să plece a explodat. Dar credeţi că ruşii nu ştiau că este în zonă un baraj de mine? Şi, dacă a intrat „Moskva“ în baraj, nu ar fi intrat şi restul navelor? Dar, după război, mulţi viteji se arată!“, a mai spus contraamiralul în rezervă.