Cine a fost proprietarul primului automobil înmatriculat în București?

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) deține unul dintre cele mai vechi automobile existente în România: F.N. Herstal, fabricat în anul 1900, în Belgia. Automobilul, produs la Fabrique Nationale d`Armes de Guerre, poartă seria de fabricație 40 și a fost primul vehicul înmatriculat în București, la începutul secolului trecut, purtând numărul 1B.

Proprietarul automobilului a fost Bassil Gheorghe Assan (1880-1918), fiul industriașului care a construit în 1853, la București, prima moară acționată de un motor cu aburi, expusă acum la Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida”, conform MNIR. 

Automobilul are o caroserie de tip faeton cu două locuri. Propulsia este asigurată de un motor bicilindric dispus transversal, în față. Motorul este pus în funcțiune prin acționarea unei manivele care, introdusă printre spițele roții stânga față, se cuplează la arborele cotit. Aprinderea se realizează prin scânteie electrică furnizată de două magnetouri de joasă tensiune. Un rezervor de gazolină este plasat sub bancheta pasagerilor, combustibilul ajungând printr-o conductă într-un «amestecător» (precursorul carburatorului).

Tot sub banchetă se află rezervorul de apă, răcirea fiind asigurată de un radiator de tip serpentină. Din păcate, carcasa metalică de protecție a acestuia nu mai există. Frâna de serviciu, cu bandă, acționează prin intermediul unei pedale asupra unui tambur fixat central, pe arborele de transmisie. Simultan, se realizează și decuplarea motorului de transmisie prin deplasarea curelei de pe tamburul fix pe tamburul liber. Frâna de mână acționează pe cei doi tamburi ai punții spate.

Foto: Muzeul Național de Istorie a României

Transmisia are două trepte de viteză și funcționează prin intermediul a două curele de fricțiune încrucișate. Ambreiajul este de tipul progresiv cu bandă, schimbarea vitezelor făcându-se prin deplasarea unui levier plasat pe coloana de direcție (tr. I/stânga, tr. a II-a/dreapta). De la arborele de transmisie, cuplul este transmis prin intermediul a două lanțuri, soluție folosită la automobilele F.N. până în anul 1906, când s-a trecut la producția sub licența firmei Rochet-Schneider. 

Ambele punți sunt rigide, suspensia fiind asigurată de arcuri longitudinale cu foi. Acționarea direcției se face prin intermediul unui lanț și două leviere de direcție. Accelerația este acționată manual printr-o rozetă de pe coloana de direcție și un sistem de scripeți. Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu două felinare cu petrol. Roțile sunt prevăzute cu bandaje de cauciuc.

În legătură cu acest automobil există și o istorioară cu iz anecdotic: pentru că prințul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul lui să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja nr. 1, Prefectura Capitalei a găsit o soluție de… compromis, înregistrând mașina prințului cu numărul 0. 

Maria Stefan

Recent Posts

Europa a înregistrat în 2023 un număr record de zile caniculare. Care sunt efectele vizibile?

Într-un raport comun al Serviciului Copernicus pentru Schimbări Climatice al UE și al Organizației Meteorologice…

4 ore ago

Cele mai bune destinații din Europa pentru o vacanță între fete

Cele mai bune destinații din Europa, dacă vreți să mergeți „ca fetele”. De la orașe…

17 ore ago

O descoperire într-o piramidă mayașă dezvăluie prăbușirea dramatică a dinastiei conducătoare

Într-un vechi templu-piramidă mayaș din Guatemala, arheologii au descoperit recent oasele carbonizate a cel puțin…

19 ore ago

Au cumpărat un conac vechi de 400 de ani și a descoperit sub podea o comoară

În timp ce-și renovau bucătăria din casa lor veche, doi soți din Dorset, Anglia, au…

o zi ago

Insulele Canare se epuizează – spaniolii nu mai fac față supraturismului

Din insulele Baleare şi până în Canare, din Barcelona până la Malaga, manifestaţiile ostile supraturismului…

o zi ago

De unde provine numele „Bărăgan“. Câmpia arsă de soarele verii ar avea legătură popoarele migratoare

Provenienţa numelui câmpiei Bărăganului este una controversată, sunt de părere istoricii. Cuvântul „Bărăgan” se regăseşte…

o zi ago