Autor Luis Popa
Acest studiu realizat de către Jean Stoenescu Dunăre a fost publicat în ziarul „Analele Dobrogei”, iar specialiștii consideră ca era un proiect foarte bine gândit, drept dovadă fiind faptul că acest proiect i-a inspirat pe cei care au realizat actualul canal, precizează cult-ura.ro
La vremea respectivă, inginerul Stoenescu estima că vor trebui excavaţi nu mai puţin de 115.704 metri cubi de pământ, iar costul lucrării va fi de aproape de 3,5 miliarde de lei. Tot el spunea că între Marea Nordului, cu portul la Rotterdam, şi Marea Neagră, cu portul la Constanța, trebuie să se realizeze o legătură, întrebuinţând Dunărea ca arteră.
„Opera aceasta va fi tradusă în fapt atunci când între Dunăre (Cernavodă) şi Marea Neagră (Constanţa) se va tăia un canal navigabil. Un asemenea canal va eluda în acelaşi timp şi piedicile opuse de bara de aluviuni de la Sulina. Constanţa este port maritim, de primă categorie; el este deschis vapoarelor pe tot timpul anului; dispune de toate înlesnirile care să-i creeze cea mai largă dezvoltare în viitor şi să-i permită de a primi în magazii, depozite, silozuri şi cheiuri toate felurile de mărfuri ce-ar veni din bazinul de răsărit al Mediteranei, precum şi pe cele de pe coastele oceanelor Indian şi Pacific”, spunea Jean Stoenescu în studiul său.
Studiul său nu a fost luat prea în serios, la vremea respectivă, dar după ce la conducerea țării a venit Partidul Comunist s-a reluat ideea construirii unui canal între Cernavodă și Constanța.
În urma presiunilor venite din partea liderului sovietic Stalin, Gheorghe Gheorghiu – Dej a demarat lucrările în anul 1949. Până în anul 1953 au fost construiți doar trei kilometrii de canal, iar după moartea liderul sovietic lucrările au fost sistate timp de 20 de ani.
Abia în anul 1973 Nicolae Ceaușescu a decis reluarea construirii acestui canal, acesta fiind finalizat în anul 1984.
Jean Stoenescu Dunăre a fost și prefect de Putna în anii ’30, Vrancea de astăzi. Din calitatea de prefect, fiind atașat foarte mult de țărani, a publicat un catalog cu sfaturi pentru ei, plecând de la ideea că satele din județ trebuie să arate precum niște grădini și să fie exemple pentru alte județe. Totodată, inginerul român punea accent pe educația copiilor, îngrijirea animalelor, dar si pe supunerea față de rege.
Sursă: Cult-ura.ro
Borșa este un oraș în județul Maramureș, format din localitățile Băile Borșa și reședința pe…
Satul Vatra din județul Botoșani seamănă cu un labirint populat, având zeci de ulițe care…
Pantofii spun totul despre noi: ce stil de viaţă avem, ce venituri avem şi cât…
Programul "Străzi deschise" va fi reluat, iar Calea Victoriei va redeveni pietonală în acest sfârșit…
Una dintre cele mai vechi case negustorești din Focșani, mărturie a orașului cosmopolit din a…
Există job-uri special croite pentru oamenii leneşi. Unii sunt plătiţi să testeze serviciile hoteliere, alţii…