Gustave Eiffel, unul dintre arhitecţii cei mai apreciaţi din istorie, şi-a pus amprenta şi în România pe câteva construcţii importante.
Construcţii mai puţin celebre româneşti au o legătură foarte strânsă cu alte construcţii, cunoscute la nivel mondial.
Podul de la Ungheni, hotelul Traian din Iaşi sau cea mai mare piaţă agro-alimentară din Iaşi au fost ridicate după planurile aceluiaşi om, arhitectul francez Gustave Eiffel (1832 – 1923), care a proiectat Statuia Libertăţii sau Turnul Eiffel – Gustave Eiffel.
Gustave Eiffel s-a născut pe data de 15 decembrie 1832, în Dijon, Franța și a fost un inginer cunoscut pentru construcția Turnului Eiffel. După ce a absolvit Colegiul de Artă și Manufactură în 1855, Eiffel s-a specializat în construcții din metal, în special poduri.
Gustave Eiffel a început construcția în 1887 și a terminat-o în 1889, lucru care i-a adus porecla: magicien du fer( magicianul fierului). Interesul pentru acest monument al culturii și civilizației franceze a venit din partea guvernului, care a organizat un concurs, cu ocazia Expoziției Universal din 1889. Tema concursului a fost Revoluția Franceză iar competiția vizat un monument care să reprezinte cât mai bine ceea ce revoluția franceză a vrut să transmită. Mai mult de 100 de schițe au fost trimise comisiei de concurs, care a acceptat proiectul trimis de Eiffel.
Conceptul său de monument, de aproape 300 de metri a generat scepticism, dar și uimire din partea comisiei, care a considerat că acest proiect este fantezist. Uimirea a fost generată și de faptul că proiectul trebuia realizat din fier. Turnul a servit ca intrare la Expoziția Universală din 1889, scrie rador.ro.
Turnul atrage anual 5,5 milioane vizitatori și are o înălţime de 300 de metri, care variază în funcţie de condiţiile atmosferice. Variaţiile sunt cauzate de contracţia sau dilatarea aliajului metalic.
Deşi are 10.000 de tone şi a fost nevoie de peste 18.000 de piese de oţel, turnul a fost terminat în doar doi ani de zile şi pentru perioada respectivă, cu minimum de muncitori morţi în timpul lucrărilor. Mai precis a murit un singur muncitor, la ansamblarea liftului, pe atunci acţionat de un sistem hidraulic. Ceea ce puţini ştiu este că siguranţa construcţiei turnului dar şi posibilitatea de a ridica o astfel de structură foarte grea într-un timp record şi fără să se prăbuşească se datorează unui inginer român. Se numea Gheorghe Pănculescu. Însuşi Gustave Eiffel a recunoscut că ridicarea turnului a fost posibilă datorită unei invenţii inginereşti a lui Pănculescu.
Zeci de cetăți, castele, palate și conace din România au fost reabilitate cu ajutorul fondurilor…
Guvernul de la Berlin vrea să cedeze o vilă care a aparţinut cândva ministrului de…
Un incendiu de proporții a izbucnit lângă mănăstirea Voroneț, sâmbătă chiar cu câteva ore înainte…
Arheologii din cardul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia au prezentat un colț de geam…
Consilierii PNL și PSD, care fac partre dintr-o coaliția de ceva timp la guvernare în…
O clădire istorică a bursei de valori din centrul orașului Copenhaga a fost cuprinsă de…