În cele ce urmează o să vă prezentăm locuințele realizate de arhitectul Marcel Iancu (n.1895 – d.1984) care a reușit să își pună amprenta asupra stilului arhitectural din perioada interbelică prin intermediul clădirilor proiectate care pot fi admirate și astăzi în București.
Marcel Iancu numit de către contemporanul său, Jacques Costin drept „autorul moral al modernismului în România”, a reușit să aplice modelul occidental în statul român.
Marcel Iancu a studiat între 1914 și 1919 arhitectura la Zurich și o perioadă de timp a locuit la Paris, iar la vârsta de 26 de ani s-a reîntors în București unde a devenit ”pivotul unui grup de literați și plasticieni interesați în reînnoirile din arta occidentală”[2] având astfel posibilitatea de a pune în aplicare concepțiile formate în timpul studiilor din străinătate și anume varianta moderată a dadaismului, dar și interesul pentru constructivism.
Astfel, la venirea în București a realizat un ansamblu de 7 imobile tip pe o proprietate a tatălui său de pe strada Trinității. Pentru aceste clădiri a utilizat stilul tradiționalist deoarece nu se experimentase încă în Occident elemente importante pentru arhitectura modernă. De asemenea, la sfârșitul primului război mondial nu existau stimuli importanți din punct de vedere cultural, social sau economic în România pentru astfel de proiecte.
Construcțiile sale încep să aibă un caracter modernist după vizita întreprinsă din 1925 în Germania, Franța și Elveția. Adoptarea definitivă a modernismului este marcată de locuințele realizate în anul 1927, de exemplu vila Fuchs aflată pe strada Negustori care cuprinde o serie de elemente moderne precum acoperișul terasă, siluetă ortogonală, ferestre joase și lungi, fațadele albe și renunțarea la ornamente. Aceasta este considerată a fi prima clădire modernă din București. Vila Maria Lambru aflată într-un cartier rezidențial din nordul capitalei, urmează linia plastică inițiată de vila Fuchs.
Arhitectura lui Marcel Iancu este luată în considerare abia în 1931, acest an marcând adoptarea modernismului în România. Astfel, M. Iancu introduce vila modernă în România care are încălzire centrală, echipamente pentru baie și pentru bucătărie. Trecerea la clădirile moderniste s-a realizat treptat, renunțându-se la simetrie ca și metodă compozițională, iar apoi la elemente precum acoperișul în pantă și la ferestrele înalte și relativ mici.
În materie de arhitectură, Marcel Iancu a adoptat ceea ce se potrivea manierei personale, dar și cerințelor locale și condițiilor.
În ziarul “Tribuna Edilitară” apăreau scrieri despre cei mai importanți arhitecţi ai timpului, printre ei numărându-se Marcel Iancu, Horia Creangă şi Octav Doicescu. Pe aceștia reunindu-i pasiunea pentru simplitate, fără exces în ceea ce privea decorul, dar și dorinţa de a crea ceva nou şi curajul de a realiza ceea ce își doreau.
[1] Georgeta Gabrea, O cronologie selectivă a istoriei oraşului Bucureşti. O sinteză a planurilor de urbanism a oraşului Bucureşti, pp. 20-26.
[2] Centenar Marcel Iancu 1895-1995, Editura Meridiane, 1996, p. 30.
Maria Gabriela Necula
Industria jocurilor iGaming a atras aproape 97 miliarde de dolari în 2023 dintr-un total de…
Satul Vatra din județul Botoșani seamănă cu un labirint populat, având zeci de ulițe care…
Pantofii spun totul despre noi: ce stil de viaţă avem, ce venituri avem şi cât…
Programul "Străzi deschise" va fi reluat, iar Calea Victoriei va redeveni pietonală în acest sfârșit…
Una dintre cele mai vechi case negustorești din Focșani, mărturie a orașului cosmopolit din a…
Există job-uri special croite pentru oamenii leneşi. Unii sunt plătiţi să testeze serviciile hoteliere, alţii…