Ai fost pe Transfăgărăşan sau la Vidraru? Iată trista poveste a «drumului spre cer»

Aţi fost vreodată la Vidraru sau pe Transfăgărăşan? Dacă nu ar trebui să mergeţi. Transfăgărăşanul este în topul celor mai spectaculoase şosele din lume, însă povestea din spatele construcţiei acestor lucruri cu adevărat monumentale este una presărată cu sacrificii umane şi suferinţe greu de închipuit. Merită totuşi să vedeţi cu ochii minţii, atunci când veţi trece pe acolo, şantierele care le-au dat naştere.

Viata pe şantiere nu a fost niciodată uşoară, iar Vidraru şi Transfăgăraşan nu a făcut excepţie. Civili şi militari lucrau în condiţii de muncă precare şi dormeau în barăci friguroase pline de igrasie, cu grup sanitar la comun. Muncitorii care aveau nevoie de îngrijiri medicale erau duşi la cel mai apropiat dispensar cu basculanta. Aceeaşi soarta o aveau şi cei accidentaţi la locul de muncă, fericiţi însă că au scăpat cu viaţă.

Zeci de poliţişti asigurau liniştea în coloniile muncitoreşti, însă stăpâna absolută era Securitatea. Câţiva securişti aveau birouri permanente în cadrul şantierului şi se ocupau de supravegherea tuturor muncitorilor. Nu exista nici o vizită importantă a vreunui lider comunist sau şedinţă la care acesta să participe alături de oamenii muncii, fără ca muncitorii să nu fie foarte bine verificaţi

Transfăgărăşanul – “drumul spre cer”

Transfăgăraşanul a fost construit în perioada martie 1970 – septembrie 1974 de tinerii îmbrăcaţi obligatoriu în haina militara la 18 ani, de constructorii civili şi militari, de ţărani şi intelectuali, de toţi cei care, într-un fel sau altul, au fost obligaţi să ajungă acolo. Ideea a fost a lui  Nicolae Ceauşescu ce a vrut să asigure un drum strategic peste munţi,  folosit îndeosebi de militari. Până la construcţia acestuia,  Munţii Făgăraşi, în acea zonă,  nu puteau fi trecuţi,  nici măcar folosind calul. Drumul construit ajunge în apropierea tunelului de lîngă Lacul Bâlea, la altitudinea de 2042 m şi trece peste 830 podeţe, 27 viaducte. Pentru construcţia lui,  a fost necesar să fie dislocate trei milioane de tone de rocă; pentru aceasta s-au folosit 6520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la tunelul Capra – Bâlea. Unul din tronsoanele cele mai dificile ale Transfăgărăşanului este cuprins între Lacul Bâlea şi Bâlea Cascadă pe o lungime de 13 km.Drumul s-a realizat cu eforturi materiale considerabile şi cu preţul multor vieţi de soldaţi şi muncitori care au contribuit la construcţia lui. Oficial se vorbeşte de 40 de oameni decedaţi pentru ca acest drum să străbată munţii,  dar muncitorii, care după aproape  40 de ani mai sunt în viaţă, vorbesc de sute de vieţi omeneşti pierdute.

Foarte mulţi au fost suprinşi de stâncile ce se prăvăleau necontrolat, iar o parte dintre ei s-au prăbuşit în prăpăstii. ”Problemele constructorilor au apărut de la primele târnăcoape date în stâncă. Izvoare de apă ţâşneau ca fântânile arteziene, muntele era îmbibat cu apă ca un burete,  făcând practic imposibilă continuarea lucrării. Tronsoanele de drum abia răzbite în terenul accidentat erau deseori distruse peste noapte de scurgerile de apă ale izvoarelor. Cele mai multe lucrări au fost efectuate pentru consolidarea versanţilor, dar şi pentru terasamente şi podeţe, utile a direcţiona apa scursă de pe versanţi.Majoritatea utilajelor, pentru a se putea construi drumul , au fost demontate bucată cu bucată şi remontate în vârful versanţilor, pentru că, numai aşa se putea construi, de sus în jos.

Exploziile sau puşcarea,  cum se spunea,  erau momentele cele mai critice pentru constructori. Minute în şir,  Valea Argeşului era zguduită de dinamitări şi bubuituri ca în timpul războiului, apoi soldaţii îşi reluau în linişte activitatea. Lanţuri umane erau constituite pentru a lua la târnăcop şi degaja stâncile, dar şi pentru a planta explozibilul ce urma a fi detonat apoi la scurt timp. Cele mai grele perioade de lucru au fost în timpul zăpezilor,  când soldaţii erau degeraţi de frig, dar de cele mai multe ori erau surprinşi de avalanşe. ”îşi aminteşte fiica locotenent-colonelului Tăuşan Ioan,detaşat  în acea perioadă pe Transfăgărăşan.

Hidrocentrala de la Vidraru un alt mastodont construit în Epoca Ceauşescu

Construirea barajului Vidraru a durat cinci ani şi jumătate,  începând din anul 1960. La data de finalizare,  aceasta s-a situat, măsurat la înălţime, aproximativ pe locul 8 în Europa şi pe locul al 20-lea în lume. Hidrocentrala Vidraru cuprinde o acumulare importantă de apă, un baraj din beton în dublu arc,  o galerie de aducţiune, o centrală subterană şi o galerie de fugă. În cei cinci ani şi jumătate s-au realizat volume de lucrări impresionante: s-au forat 42 km de galerii subterane, s-au excavat 1.768.000 metri cubi de rocă, din care aproximativ 1 milion metri cubi în subteran, s-au turnat 930.000 metri cubi de beton, din care 400.000 metri cubi în subteran şi s-au montat 6.300 tone de echipamente electromecanice. Aici se vorbeşte de cica 400 de oameni care şi-au pierdut viaţa.

Sursă: historia.ro

Maria Stefan

View Comments

  • Oho... dar credeti ca numai acest drum a fost relizat cu astfel de sacrificii... Dar Transalpina (veche) n-a fost la fel? Dar... calea ferata Salva (BN) - Sacel (MM) n-a fost la fel? Dar constructii gen Portile de Fier I si II n-au fost la fel?
    Cred ca noi ar trebui sa fim extrem de multumiti pentru ceea ce ne-au lasat mostenire cei ce-au lucrat acolo. Sufletele lor au fost acolo si s-au daruit pentru ca aceasta tara sa aiba cate ceva frumos si util.
    Acum, tehnica este moderna si... se beneficiaza de ea (pe ici pe colo) dar, oameni inca mor in santierele patriei iar evolutia... nu e mai rapida decat pe-atunci. Ca exemplu: Amenajarea raului Jiu a inceput in 2005 si... in 10 ani nu s-au terminat 20 km de galerie si... 2 barajele mici si amarate si... 3 micro hidrocentrale...
    Cinste oamenilor care au lucrat si... (unii) si-au dat si viata prin astfel de minunatii.
    Plec capul in fata lor si... LE MULTUMESC!
    (un constructor!)

    • s-au daruit? au fost dusi cu japca si pusi sa munceasca bietii soldati, copii inca. e plin lacul si muntele de cadavrele lor inca negasite. o constructie megalitica fara nicio finalitate practica. nu omori oameni pentru un drum turistic deschis cateva luni pe an! zidul chinezesc APARA o granita, drumul asta e inutil. vine de nicaieri si se duce nicaieri si e mai mult inchis decat deschis. un alt cacat comunist iesit din mintea cretina a criminalului ala de ceausescu. nu ucizi tineri aflati in stadiul militar pentru turisti! :( ce usor e sa accepti moartea alora care nu si-au dorit-o ci au fost impinsi in ea! ia, nu muriti voi, astia CARE APRECIATI SACRIFICIILE UMANE DOAR CAND NU E VORBA DE SACRIFICIUL VOSTRU CI AL ALTORA!? CE TIE NU-TI PLACE ALTUIA NU-I FACE! cine a mai pomenit sa presari cu morti un drum turistic? turistul poate sa mearga pe jos, daca-i turist, nu cu masina in creierul muntilor!

    • S-au dăruit?!? Prietene, nu știi ce vorbești. A fost diribau în toată regula pe șantierele alea. Sclavie girată de stat.

  • Parca regreta unii ca s-au ridicat mastodontii astia adanc blamati... Ar fi mai bine fara ei acum ? Toalete comune sunt in toate cazarmile nu doar in baracile ce au foast la Transfagarasan... In aplicatii, stai in cort si de multe ori nu ai nici un fel de toaleta... De altfel un procent mare din cei de la tara au Wc in fundul gradinii... Lucrurile marete se fac cu sacrificii... Altfel nu ar fi marete. Facilul naste facil. Cifra mortilor este exagerata. Am fost si eu pe acolo... Acum nu sunt securisti dar exista paza si protectie mai ceva ca atunci. Plus serviciile...Cred ca daca s-ar face un top al celor mai uzitate meserii de la noi, bodyguarzii ar fi pe primul loc si paznicii de tot felul.. Iata ce utili sunt hotii, jefuitorii de tot felul sau interlopii cu sau fara gulere albe. Dau de lucru la recuperatori si strangatorii de taxe de protectie, paznici, avocati, judecatori, detectivi, politisti, gardieni, firme ce au un aport pe orizontala la buna functionare a inchisorilor... Si asigura o paine alba si presei... subiecte...

  • Mie tata mi-a povestit despre Transfagarasan. A fost in armata la Targoviste,la o unitate de mecanizate. El nu a fost la construirea drumului pentru ca era armurier dar, cei care erau soferi au fost dusi. Mi-a spus ca nu trecea spatamana sa nu afle de un nou soldat mort, din unitatea lui, in accident pe munte. Cred ca a fost un efort urias prea putin pretuit de noi!

  • Am muncit 6 luni ca militar in termen la Transfagarasan si va spun ca nu regret ca am participat.Singura problema a articolului e ca baga militienii si securistii printre militari si civili(foarte putini).Armata era prea bine organizata ca sa mai aiba nevoie de paza militienilor sau a securistilor.In rest,victime au fost mai multe decit s-a raportat.

  • Utilitatea Transfagarasanului e incontestabila si e mentionata chiar la inceputul articolului. Toate marile constructii s-au facut cu sacrificii, inclusiv umane din pacate. Azi mor oameni si la sapatul unui sant de juma' de metru! Mai bine nu mai facem nimic de teama ca cineva ar putea fi ranit? Nemtii, elvetienii si altii pe care-i admitam cum credeti ca au realizat tot ce au? Credeti ca inaintea santierului ei constuiesc hoteluri de 5 stele si SPA-uri pentru muncitori? Comentati aiurea!

  • Acestea sunt doar cateva exemple de contributii platite de militari, nu la fondul de pensii ci la dezvoltarea economiei nationale, de ale caror beneficii se bucura intreaga natiune si in prezent. Deci celor carora va stau in gat pensiile militare sa aveti in vedere si aceste contributii-sacrificii ce nu existau in fisa postului.

Recent Posts

Satul-labirint din nordul Moldovei. Metoda ingenioasă prin care un cătun s-a apărat de invadatori

Satul Vatra din județul Botoșani seamănă cu un labirint populat, având zeci de ulițe care…

2 zile ago

Top 10 ciudăţenii despre pantofi. Cand purtau barbatii tocuri?

Pantofii spun totul despre noi: ce stil de viaţă avem, ce venituri avem şi cât…

4 zile ago

Calea Victoriei redevine pietonală

Programul "Străzi deschise" va fi reluat, iar Calea Victoriei va redeveni pietonală în acest sfârșit…

4 zile ago

Restaurantul La Maison Florus se deschide într-o casă de poveste din Focșani

Una dintre cele mai vechi case negustorești din Focșani, mărturie a orașului cosmopolit din a…

5 zile ago

Joburi pentru leneși, chiar în hoteluri de lux

Există job-uri special croite pentru oamenii leneşi. Unii sunt plătiţi să testeze serviciile hoteliere, alţii…

5 zile ago

Curiozităţi despre instrumentele de scris: de ce pana de scris e printre cele mai longevive

Pana a fost unul dintre cele mai longevive instrumente de scris. Instrumentul provenea de la…

6 zile ago